24-11-2020

Portrait - Portrait
Jaar van release: 2008
Label: Iron Kodex
Portrait - Portrait
Heden ten dage is het bijna onmogelijk om nog met originele muziek te komen. De enorme vloed aan releases heeft daar een behoorlijk aandeel in en het is bands eigenlijk niet meer te verwijten dat ze zoveel op andere bands lijken. Daar staat wel tegenover dat veel bands duidelijk leentjebuur spelen bij de grote acts. Het is een onmogelijke opgave om te tellen hoe vaak bijvoorbeeld Iron Maiden, Metallica, Exodus, Testament als inspiratie gebruikt zijn. Dan zijn er nog een handvol bands die hun idool echt schaamteloos kopiŽren. En dat valt op, zeker als het een unieke band betreft als Mercyful Fate.

Je snapt wel waar ik heen wil. In 2008 kocht ik in Zweden het debuut van Portrait. Een vijftal afkomstig uit Kristianstad. Stiekem moest ik erg lachen toen het schijfje zijn eerste rondjes maakte in de cd-speler. Alles, maar dan ook echt alles is gegapt van Denemarkens bekendste metalband. Duistere riffs, pakkende melodieŽn, fraaie intermezzoís en als kers op de slagroom een zanger die zowel het lage gegrom als de hoge uithalen van King Diamond na-aapt.

De muziek is er eigenlijk niet minder om. Misschien omdat we inmiddels al veel te lang wachten op nieuw werk van Mercyful Fate. Het geluid is vrij groezelig, maar dat draagt juist bij aan de sfeer. De (inmiddels vertrokken) zanger, Phillip Svennefelt, is niet zo goed als King Diamond, maar het verschil is klein. Misschien zelfs verwaarloosbaar.

De songs zijn van hoge klasse, daar kan ik heel duidelijk over zijn. Opener Hell is een heerlijke headbanger die het live goed zal doen. A Ghastly Silence haalt het gemiddelde iets naar beneden. Net als bij de andere songs heb je verschillende luisterbeurten nodig om het te waarderen. De pareltjes van Portrait zijn zonder twijfel A Thousand Nightmares en Beware The Demons. Die weten het best die fantastische sfeer op te wekken zoals die Donít Break The Oath overheerst. Dezelfde agressie en de prachtige duistere melodieŽn grijpen je bij je keel. Prachtig is dat!

Portrait is een prachtig album, dat niet onterecht de band een grote naam in de underground heeft gegeven. Wat ik verder in ieder geval kan zeggen is dat Portrait afgelopen zomer een deal heeft getekend bij Metal Blade Records en dat de opvolger van dit titelloze debuut in november opgenomen zal worden. Dan mag Portrait zich met de huidige zanger, Per Karlsson, bewijzen. Tot die tijd moeten we het doen met deze schaamteloze, maar tegelijk uitstekende kopie van Mercyful Fate. Warm aanbevolen voor liefhebbers van obscure heavy metal.

1. Hell
2. A Ghastly Silence
3. Village Of The Fallen Angel