20-10-2021

Expulsion - Wasteworld
Jaar van release: 2009
Label: Deepsend Records
Expulsion - Wasteworld
Nog nooit van Expulsion gehoord? Nee? Ik ook niet. Nadat het zeer fraaie artwork op mijn deurmat viel, viel me echter op dat in beide platenzaken in (mijn woonplaats) Groningen de schappen uitpuilden met deze cd. Drie keer raden, de band komt uit Groningen. Aan Expulsion om te bewijzen dat ze niet het zoveelste lokale hobbybandje zijn, maar een act dat de platendeal echt verdiend heeft.

Jullie snappen waar ik heen wil. Laat ik voorop stellen dat Expulsion niet zomaar de eerste de beste is. Nogmaals de complimenten voor de vette hoes. Een Apocalyptische storm factor tien, die perfect weergeeft wat je van deze cd kan verwachten, namelijk een cycloon aan riffs en een bak agressie waar je U tegen zegt. Het is een portie dood en verderf. Ieder nummer bevat een citaat van een beroemde schrijver, politicus of filosoof die de lading zonder problemen weet te dekken.

De gitaristen RB en MP (wedden dat hij in het verleden in Nemesea gespeeld heeft) bespelen hun instrument met zo’n speelsheid dat het me regelmatig aan Death (maar het had ook zo Dark Angel kunnen zijn) doet denken. Vanuit de thrash en black metal vliegen er eveneens invloeden voorbij en vormen samen alsnog een vrij originele mix. Wasteworld zit hoofdzakelijk volgepropt met stoere riffs en lekkere solo’s. Doordat de songs centraal staan, zijn deze van hoge kwaliteit. Luister maar eens naar (technisch) sterke nummers als Land Of Empty Graves of Promise Never Made, MySpace is your friend.

Wasteworld is een album waar death metalliefhebbend Nederland (en België) zich probleemloos aan kan wagen. Jammer genoeg haak ik vrij snel af als mijn portie metal extremer wordt dan bijvoorbeeld Razor of Obituary, maar daar zal ik jullie verder niet meer lastigvallen. Ere wie ere toekomt, nietwaar?

1. Avidya
2. Land Of Empty Graves
3. Neoconomicon