Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Elis - Catharsis
Jaar van release: 2009
Label: Napalm Records
Elis - Catharsis
Toen in 2006 Sabine Dünser de zangeres van Elis plotseling overleed als gevolg van een hersenbloeding was het de vraag hoe het verder zou gaan met de uit Liechtenstein afkomstige gothic metal band. Met deze vraag sloot mijn collega Edo dan ook de review van het vorige album Griefschiere af. Inmiddels zijn we zo'n 3 jaar verder en ligt de nieuwe Elis plaat Catharsis in de winkel. Catharsis is het vierde studio album van de band en de eerste plaat met de nieuwe zangeres Sandra Schleret. Eerder was Sandra Schleret, die overigens ook in de Oostenrijkse band Siegfried zingt, wel al te horen op de in 2007 uitgebrachte maxi single Show Me The Way.

Op Catharsis brengt Elis een elftal afwisselende nummers, die over het algemeen wat meer gothic rock georiënteerd zijn en lekker in het gehoor liggen. Wat mij vooral opvalt op Catharsis is het mooie gitaarwerk dat het geheel naar een hoger niveau tilt. Luister maar eens naar een nummer als Firefly dat op het eerste gehoor een standaard gothic metal liedje lijkt, maar toch weet te verrassen door mooie gitaarsolo's. Verrassend is ook I Come Undone een naar mijn mening zeer geslaagde cover van Jennifer Rush die doordat Elis een eigen interpretatie van het nummer geeft, prima past op het album.

Naast de wat snellere meer gothic rock georiënteerde nummers schotelt Elis ons ook een paar meer epische nummers voor. Warrior’s Tale is hier een goed voorbeeld van. Een sfeervol nummer mede door de melancholische mannelijke vocalen van Michelle Darkness van End of Green, die een mooi contrast vormen met de zang van Sandra Schleret. Een ander voorbeeld dat ik wil noemen is Morning Star dat begint met een drumsolo gevolgd door donkere grunts en vooral door de gekozen zanglijn en piano- en keyboard invloeden episch en heel sfeervol klinkt.

Met Catharsis levert Elis een afwisselend album af waarbij met name het fraaie gitaarwerk opvalt. Daarnaast ben ik ook onder de indruk van de prestatie van zangeres Sandra Schleret die zowel de snellere als meer epische nummers met verve brengt. Een leuke plaat en mooi nieuw begin voor Elis!

1. Core Of Life
2. Twinking Shadow
3. Warrior's Tale