30-09-2020

At Vance - Ride The Sky
Jaar van release: 2009
Label: AFM Records
At Vance - Ride The Sky
At Vance is een band waar ik veel over, maar nooit iets van gehoord heb. Onze power metalreviewers hadden het momenteel druk, en daarom kreeg ik dus Ride The Sky opgestuurd. Geen probleem voor mij, want ik mag erg graag naar bands als Helloween, Gamma Ray, Hammerfall en Masterplan luisteren. Mijn collega’s van andere bladen en e-zines hadden al geconstateerd dat dit album in vergelijking met het vorige werk tegenvalt. Ik kan er helaas ook niet anders van maken dat Ride The Sky een matige plaat is.

De oorzaak daarvan zit ‘m niet in de productie, niet in het gitaarspel en niet in het zangwerk (alhoewel ik voorganger Mats Levén een betere zanger vind). Dat is allemaal dik in orde, behalve (het ontbreken van) de kracht van de songs. De openers mogen dan vrij aardig zijn, maar de cover Wishing Well voegt niets toe aan het origineel en het is slecht dat de band nergens in het boekje de naam van de band Free noemt. Wel geslaagd is de cover van het tweede deel van Vivaldi’s L’estate (zomer). Een fraai bewijs dat klassieke muziek van grote invloed is geweest op heavy metal.

De dieptepunten van deze cd zijn zonder twijfel End Of Days en de ballad You And I. Als je dacht dat de muziek al slecht was, dan zou je voor de gein eens de teksten moeten lezen. Zelfs kinderen op een basisschool zouden zich hiervoor schamen. Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat Ride The Sky een behoorlijk slappe plaat is. Niet één waarvoor je naar de winkel hoeft te rennen.

1. Ride The Sky
2. Torn - Burning Like Fire
3. Last In Line