Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Behemoth - Evangelion
Jaar van release: 2009
Behemoth - Evangelion
Met de albums Demigod en met name het adembenemende The Apostasy schaarde het Poolse Behemoth zich de afgelopen jaren definitief in de eredivisie van de internationale extreme metalscène. Beide albums bleken bovendien echte groeiplaten, die weliswaar al bij de eerste luisterbeurt overdonderden met hun technische, strakke, bombastisch klinkende death metal, maar pas na verloop van tijd hun echte waarde openbaarden. Met name The Apostasy bleek steeds beter te gaan klinken en is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot mijn favoriete Behemoth-album. De band lijkt er bovendien vertrouwen in te hebben de wereld definitief te veroveren, gezien de overstap naar Nuclear Blast.

Deze negende langspeler klinkt na de eerste paar luisterbeurten zowel vertrouwd als anders. Vertrouwd, omdat al snel duidelijk wordt dat ook Evangelion weer vol staat met ijzersterke death metal. Verrassend, omdat de band toch voor een iets organischer geluid lijkt te hebben gekozen in vergelijking met The Apostasy. De zang van Nergal klinkt weliswaar nog altijd dictatoriaal en indrukwekkend, maar is minder ‘gesampled’, waardoor de teksten beter te verstaan zijn dan ooit. Daarnaast zitten ook de nummers iets minder gekunsteld in elkaar, waardoor met name de openingsnummers Daimonos en Shemhamforash het live erg goed zullen gaan doen.

Naarmate het album vordert, worden de nummers weer wat complexer van aard. Zo hebben nummers als Transmigrating Beyond Realms Ov Amenti en He Who Breeds Pestilence aardig wat luisterbeurten nodig om te blijven hangen. Het meest verrassende nummer vind ik persoonlijk het donderende midtempo-nummer Alas, The Lord Is Upon Me, dat ondanks zijn korte lengte en relatief trage tempo een verpletterende indruk achterlaat. Daar staat tegenover dat het afsluitende Lucifer – eveneens een overwegend trager nummer – minder indruk maakt.

Hoewel Evangelion productioneel gezien weer geweldig klinkt, haalt het album het toch net niet bij zijn voorganger. Daar staat tegenover dat ook The Apostasy aardig wat groeitijd nodig had voordat ik dat album op zijn volledige waarde schatte. Hoe dan ook, het gaat uiteindelijk om de details, want in grote lijnen is Evangelion ieder geval het kwaliteitsproduct geworden dat we inmiddels wel mogen verwachten van een band als Behemoth.

1. Daimonos
2. Shemhamforash
3. Ov Fire And The Void