• Peter "Pepe" Lyse Hansen (Hatesphere) - 43
  • Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Infernal Poetry - Nervous System Failure
Jaar van release: 2009
Label: Copro Records
Bijna drie jaar na de korte appetizer Nervous System Checking is de Italiaanse vulkaan Infernal Poetry eindelijk overgegaan van gesputter en geborrel naar een heuse uitwerping van muzikale magma. De vier nummertjes die de EP rijk was, waren slechts een klein tipje van de sluier van waar de arme oren zich nog doorheen moesten gaan ploeteren. Door Nervous System Failure dus. Ik wens u sterkte en succes. Wie met de rode draad in de hand uit deze muzikale rimboe weet te komen is de held van onze tijd.

Death metal puristen: Ren voor uw leven! Liefhebbers van experimentele metal: Grijp Nervous System Failure met handen en voeten, dit is uw dag! Want behalve de vier nummers die u wellicht al van de EP kende staan er acht nieuwe nummers op, die daar naadloos op aansluiten. En de user advisory waar de cd mee opent geeft al te kennen dat dit geen 'conventional metal album' is. Het kan dus bijna niet tortueuzer. Infernal Poetry komt inderdaad met een album waar het zenuwstelsel behoorlijk van ontregeld raakt. Technisch, nerveus, rusteloos, hysterisch, excentriek en complex. De nummers krommen om elkaar heen, de gitaren gieren, janken en piepen het uit, de drums spelen vanuit een skippybal en de longen kampen met tuberculose. Iedere muzikale uiting wordt op Nervous System Failure tot het uiterste gedreven en over de rand geduwd.

Nu ben ik zelf, als het dit soort muziek betreft, liever beoogklept dan openminded, zo niet allergisch voor zoveel gefreak. Echter kan ik hoe dan ook niet om de kwaliteit van Nervous System Failure heen, ook al kan ik er nauwelijks naar luisteren. Hoewel de nummers chaotisch lijken, worden ze met een ijzeren precisie uitgevoerd en kan ik enkel mijn pet afnemen voor de skills van de muzikanten, de keuze voor een scherpe, heldere en ijzige productie en de tot in de puntjes verzorgde artwork, waar het oog wegens de drukte en fel kleurgebruik al liever niet naar kijkt.

1. User Advisory
2. Post-Split Anathemas
3. Forbidden Apples