23-11-2020

Mystic Prophecy - Fireangel
Jaar van release: 2009
Label: Massacre Records
Mystic Prophecy - Fireangel
Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat een vriend me de muziek van Mystic Prophecy aanraadde. Nu krijg ik wel vaker tips en meer dan ik kan verwerken. Laatst viel dus de promo van Mystic Prophecy’s nieuwe album op de deurmat en een betere kans zal zich dus niet voordoen.

Velen zullen gedacht hebben dat het vertrek van gitaarvirtuoos Gus G. voor een creatieve inzinking zou zorgen. De band revancheerde zich door de wereldwijd bejubelde platen Savage Soul en Satanic Curses. Door de drukte die de bijbehorende tours met zich meebrachten besloten Matze Straub, Martin Grimm en Martin Albrecht het bijltje er bij neer te gooien en kon frontman R.D. Liapakis op zoek naar een nieuwe drummer, gitarist en bassist.

Zou dit dan de doodssteek zijn? Een oprecht neen is het antwoord. Wederom komt Mystic Prophecy met een uitstekend album op de proppen. De power metal van dit Grieks-Duits gezelschap is lekker energiek, afwisselend en vooral spetterend. De progressieve elementen vormen een duidelijke knipoog naar de Amerikaanse heavy metalscene en bands als Queensrÿche in het bijzonder. Het geluid is uitstekend, modern maar toch oldschool genoeg. Als slagroom op de taart hebben we dan ook nog een uitstekend zingende R.D. Liapakis.

De songs zijn van grote klasse. De ene is weer net iets beter dan de ander. Luister eens naar het stoere Demons Crown of het uitbundige Father Save Me. Mijn persoonlijke favoriet is de titeltrack wat het beste van alle andere tracks in zich verenigd. Fireangel is een erg lekkere heavy metalplaat geworden met ruim voldoende afwisseling. Het album is nu al een hoogtepunt van 2009 en een must voor de (liefhebbers van de) oude garde.

1. Across the Gates of Hell
2. Demons Crown
3. We Kill!! You Die