• Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Iuvenes - Riddle Of Steel
Jaar van release: 2000
Label: No Colours Records
Iuvenes - Riddle Of Steel
Hoewel Quorthon alweer vijf jaar is overleden, heeft de muziek die hij met Bathory maakte een grote stempel gedrukt op de extreme metalscène. Zo kan het titelloze debuutalbum uit 1984 beschouwd worden als zowel één van de eerste albums die black metal als muziekstijl op de kaart zou zetten. Daarnaast bevatten albums als Blood Fire Death, Hammerheart en Twilight Of The Gods baanbrekende, epische nummers die als grondleggers van de opkomst van het viking metal-subgenre gezien kunnen worden. Inmiddels zijn er heel wat bands opgestaan die op deze aanpak voortborduren. De meest bekende zal waarschijnlijk Graveland zijn, maar ook bands als Woodtemple en Iuvenes opereren in hetzelfde straatje.

Met Riddle Of Steel debuteerde het Poolse Iuvenes in 2000 via No Colours Records en deed dat op verdienstelijke wijze. De ingrediënten zijn onmiskenbaar: epische nummers, voorzien van een charmante, rauwe grandeur die de glorie van het (middeleeuwse) slagveld nabootst, aangevuld met pompeus klinkende keyboards die het geheel een extra trots tintje meegeven. Met name Ubi Sunt komt daardoor erg goed uit de verf. Verder weet de band – ondanks de lange nummers – genoeg af te wisselen om verveling te voorkomen, zonder daarbij het epische sfeertje uit het oog te verliezen. Het is een beetje hetzelfde principe als bij bands als Drudkh en Wolves In The Throne Room, hoewel die duidelijk meer op introspectie en bezwering mikken dan op trots en strijdlust.

Hoewel deze band de laatste jaren wat minder actief is geworden, is dit album een absolute aanrader voor met name fans van Graveland, maar zeker ook fans van epische (viking/black) metal in het algemeen. Kortom: Riddle Of Steel is een album dat sterk genoeg is om de tand des tijds te doorstaan (hoewel mensen die van een onberispelijke productie houden het hier wellicht niet mee eens zullen zijn). De drie échte nummers op dit album zijn namelijk krachtig, episch, en tijdloos. Dat begrijpt ook No Colours Records: het label zal deze release midden 2009 opnieuw gaan uitbrengen als gelimiteerde A5-digi en als reguliere CD. Fans van bovengenoemde bands doen er goed aan om dit album dan op te pikken!

1. Prolog
2. Chariots Of Gods
3. Ubi Sunt...