Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Crescent Shield - The Stars Of Never Seen
Jaar van release: 2009
Label: Cruz Del Sur Music
Crescent Shield is voor de liefhebber van US power metal allang geen onbekende meer. Behalve dat dit gezelschap bestaat uit leden van ter ziele gegane bands als Destiny’s End en Onward, debuteerde deze band eind 2006 met het meer dan voortreffelijke The Last Of My Kind. Deze plaat ontving veel goede kritieken, al was er veel commentaar op het slechte geluid. Persoonlijk vond ik dat wel meevallen, maar Crescent Shield heeft ervoor gekozen het probleem op rigoureuze wijze op te lossen en dat betekent dat niemand minder dan Bill Metoyer verantwoordelijk is voor de productie.

Dat het geluid beter is dan op het debuut zal geen verrassing zijn. Gelukkig heb ik meer goed nieuws, want deze heren en dame zijn er wederom in geslaagd een klein meesterwerk af te leveren. Qua stijl is er heel weinig veranderd, al bespeur ik iets meer invloeden van Iced Earth en minder Fates Warning. Maar dan heb ik het over minimale verschillen. Michael Grant zingt over het algemeen iets lager, maar voorziet de songs nog steeds van fraaie zanglijnen. Dan De Lucie bewijst voor de zoveelste keer een begaafde gitarist te zijn. Fantastische composities als Tides Of Fire en The Endurance gaan vergezeld met prachtige intro’s en intermezzo’s wat de songs sfeervoller maakt, terwijl op My Anger het gaspedaal flink ingetrapt wordt. Afsluiter Lifespan bevat lekkere riffs en is het meest epische nummer van The Stars Of Never Seen. Kortom, afwisseling is troef.

Tijd zal uitwijzen welke van de twee platen de beste is. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar het iets betere The Last Of My kind. The Stars Of Never Seen is geen makkelijke plaat. Het heeft een aantal luisterbeurten nodig voordat je in de muziek komt en het echt kan waarderen. Crescent Shield zal voor de meesten een onbekende in metalland zijn, maar houd je van Blind Guardian en/of Iced Earth, dan moet je deze band een kans geven.

1. Under Cover Of Shadows
2. The Grand Horizon
3. Tides Of Fire