• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Jex Thoth - Jex Thoth
Jaar van release: 2008
Label: I Hate Records
Jex Thoth - Jex Thoth
Tot de beste aanwinsten in mijn platencollectie van afgelopen winter behoort ongetwijfeld het debuut van het uit Amerika afkomstige Jex Thoth. Voorheen bekend als Totem en kwam nooit toe aan een full length. Na de naamswisseling kwam deze er dan toch en het is meteen een schot in de roos. Het is aan I Hate Records (nou, ik niet) gegund om dit album op de mensheid los te laten.

Met het mooie weer van de recente dagen wordt de kracht van deze plaat extra benadrukt. Niet dat het zulke vrolijke muziek is, maar op een zomerfestival zou deze band het bijzonder goed doen. Natuurlijk speelt Jex Thoth stoner metal met een duister randje, maar er zijn duidelijk invloeden uit de wilde jaren ’60 en jaren ’70 progrock te horen. Waarschijnlijk kunnen hippies deze muziek daarom nog het beste waarderen. Hoog tijd dus om je wierrook en geestverruimende middelen van stal te halen.

Wat maakt deze schijf dan zo bijzonder? Ten eerste is deze muziek lekker zweverig en zeer sfeervol. Naast de gebruikelijke instrumenten heeft de band ook gebruik gemaakt van bouzouki’s (soort akoestische gitaar uit Griekenland en Turkije), fluiten, synths en (electrische) piano’s. Folk is nauwelijks te horen, maar psychedelica des te meer. Vocaliste Jex Thoth (ja, zo noemt ze zich nou eenmaal) is op z’n zachts gezegd een ruwe diamant. Ik heb altijd weinig gehad met zangeressen, maar deze schone zingt vol overgave. Toch knap dat iemand een rauwe en ongepolijste stem kan hebben, maar toch als een klokje klinkt. Hetzelfde geldt voor de productie. Veel bands zullen een schoner geluid prefereren, maar hier zou dat alleen afbreuk doen aan de muziek.

Het hoogtepunt is ongetwijfeld het vijftien minuten durende meesterwerk Equinox Suite. Verdeeld over vier stukken zijn de talenten van de band het beste te horen. Alle vier klinken ze verschillend, maar het is als een puzzel waarvan de stukken perfect passen. Songs als Obisidan nights en Son Of Yule (prachtige titels overigens) bevatten schitterende melodieën en zijn ook zeker de moeite waard. Met When The Raven Calls en Stone evil wordt Jex Thoth op heel duistere, maar prachtige wijze afgesloten. Met ruim 50 minuten muziek kun je hier nooit een miskoop mee doen, want het is een album met alleen maar voltreffers.

1. Nothing Left To Die
2. The Banishment
3. Obsidian Night