• Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Jex Thoth - Witness
Jaar van release: 2010
Label: I Hate Records
Jex Thoth - Witness
Het ziet er niet naar uit dat Jex Thoth binnen korte tijd een nieuw album uit zal brengen en daarom moeten we het doen met deze EP die in april dit jaar uitkwam. De psychedelische rockband maakte zich in 2008 onsterfelijk met het fenomenale titelloze debuut en de sterke live performances die volgden. Van de originele line up is vandaag de dag alleen nog boegbeeld en zangeres Jex Thoth (Jessica Toth in het dagelijks leven) over. De grote vraag is natuurlijk wat de gevolgen zijn voor de muziek.

Op drie songs is dat lastig te beoordelen. Vergeleken met het debuut zijn de songs erg kaal. Weg zijn de dikke gitaarriffs en ook het orgel en andere bijzondere instrumenten zijn vervallen tot een bijrolletje. Daardoor klinkt Witness op het eerste gehoor vrij saai. Schijn bedriegt, want de songs worden stuk voor stuk gedragen door de prachtige, zwoele stem van Jex Thoth. Raven Nor The Spirit bevat nog prachtige keyboardstukken en een even mooie melodie. Slow Rewind is dan zon voorbeeld die het vooral van Jex moet hebben. Sommige mensen hebben de uitzonderlijke klasse om met hun stem een zwak lied om te toveren in een klein meesterwerk. Zij is daar absoluut een van en dat leidt tot een lekker dromerige en ietwat psychedelische combinatie.

De afsluiter van dit korte werkje is een cover van Slapp Happy. Mr Rainbow is geen bijzonder nummer, maar heeft wel fraaie zanglijnen. Dat deze song de minste van de EP is, vind ik bemoedigend. Niets is beschamender voor een band als een luisteraar alleen opveert bij zon cover. Witness herbergt meer dan op het eerste gezicht lijkt en is daarmee een prima tussendoortje geworden. Ik blijf duimen voor een nieuwe full length in 2011.

1. Raven Nor The Spirit
2. Slow Rewind
3. Mr Rainbow (Slapp Happy cover)

Reviewer: Ruud
Toegevoegd: 26 oktober 2010

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.