29-09-2020

Load - Flames In Seconds
Jaar van release: 2009
Label: Eigen beheer
Load - Flames In Seconds
Load is een Overijssels kwartet dat niet al te lang geleden de opvolger lanceerde van hun debuut Desirious uit (alweer) 2004. De band is -zo blijkt ook na de luisterbeurten- geformeerd rondom het stemgeluid van frontvrouwe Annalies Groen. Met voorbeelden als Muse, Pearl Jam en Metallica, en hoorbare invloeden van voornamelijk Anouk en Pearl Jam zit het met het muzikale pad wel snor.

Dat blijkt inderdaad wanneer je nummer voor nummer de cd afluistert. Je krijgt echt de indruk dat het Anouk is met een metalen randje, of metal met een flinke scheut Anouk; dat is op zich voor Annalies een aardig compliment, al haalt ze de power niet van haar Haagse evenknie maar wel vol gevoel en blues haar zangkunsten vertoont.

Gitarist Freek Gielen weet melodieuze stukken af te wisselen met snoeiharde riffs en ook de ritmesectie zit deugdelijk in elkaar, al bespeur ik een paar minuscule en onbedoelde tempofoutjes in de drums. Wat composities betreft is het duidelijk dat we te maken hebben met een band die nog niet volgroeid is, maar wel een eigen karakter aan het ontwikkelen is en dat is wel eens anders. Geen echte hoogvliegers op deze cd maar een verzameling lekker in het gehoor liggende rocksongs met een redelijk constante kwaliteit.

Alle lof voor Load, die deze cd in 10 dagen opnam in de studio van Mark Koller (Geluidsstudio in Zwolle) en er een redelijk goed geluid aan heeft weten te geven; met name de drums klinken zeer goed. Laat deze mensen maar lekker hun optredens doen en hun groeiende ervaring omzetten in schijf nummer drie. Ik weet haast zeker dat die niet zal gaan vervelen. Schijf twee is nu online verkrijgbaar voor 10 euro. Zoals tegenwoordig gebruikelijk staan website, MySpace en YouTube weer lekker gevuld met voorbeelden om je een beeld te kunnen vormen. Zou ik zeker doen.

1. Goodbye
2. Sin
3. Runnin' Away