• Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Dimension Zero - He Who Shall Not Bleed
Jaar van release: 2008
Label: Vic Records
Dimension Zero - He Who Shall Not Bleed
Het Zweedse Dimension Zero kent een lange geschiedenis. Al in 1995 begonnen Jesper Strömblad en Glenn Ljungström van In Flames met dit zijproject en namen in datzelfde jaar een demo op. Toch duurde het nog tot 2002 voordat het debuutalbum Silent Night Fever in de schappen lag. Dimension Zero bleek de perfecte uitlaatklep: waar In Flames een meer moderne en commerciële koers begon te varen, greep Silent Night Fever duidelijk terug naar de hoogtijdagen van At The Gates. Het resultaat was een hard, snel en opgefokt album dat door de simpele, catchy refreinen desondanks heel herkenbaar klonk.

De band leek vanaf dat moment de smaak te pakken te hebben: een jaartje later verscheen het prima tweede album This Is Hell, maar daarna werd het weer angstvallig stil. Pas in 2007 was er weer een teken van leven middels dit derde album, dat overigens in eerste instantie alleen in Japan is uitgebracht. Eind 2008 verscheen He Who Shall Not Bleed eindelijk ook in de rest van de wereld. Heel veel is er niet veranderd: nog steeds rost de band er in een dik half uurtje enkele opgefokte Gothenburg death/thrash metalnummers doorheen, die door de simpele refreinen direct blijven hangen. Wel is frontman Jocke Göthberg qua stemgeluid iets meer richting black metal opgeschoven, waardoor het album iets venijniger klinkt dan zijn voorgangers.

Kwalitatief gezien doet het materiaal op He Who Shall Not Bleed net ietsje onder voor de vorige twee albums. Desondanks kunnen liefhebbers van die albums moeilijk om dit derde album heen. Deze band verstaat namelijk de kunst om nummers te schrijven die zowel agressief als herkenbaar zijn en daardoor vrijwel direct blijven hangen. Tegelijkertijd is dit geen album dat daardoor na vijf luisterbeurten al verveelt. Met name het titelnummer en de geweldige nummers Unto Others en Hell Is Within weten door hun hooks direct de luisteraar bij de kladden te grijpen. Ook I Can Hear The Dark – met een verrassend kalm begin – ontpopt zich tot een uitstekend nummer.

De meningen over dit album zullen uiteenlopen, maar fans van At The Gates kunnen zichzelf een groot plezier met doen met He Who Shall Not Bleed. Datzelfde geldt voor mensen die vinden dat bands als In Flames en Soilwork de laatste jaren een verkeerde kant op zijn gegaan. Verwacht echter geen spetterende gitaarsolo’s op dit album: daar is de muziek te gehaast voor. Wat mij betreft is dat echter geen gemis. He Who Shall Not Bleed is – net als zijn voorgangers – een prima album om een half uur lekker op uit je plaat te gaan. Op de digipack vind je overigens nog een (onherkenbare) cover van het Bee Gees-nummer Stayin' Alive.

1. He Who Shall Not Bleed 2. Unto Others
3. A Paler Shade Of White (A Darker Side Of Black)
4. Hell Is Within