13-11-2019

Grave Digger - Ballads Of A Hangman
Jaar van release: 2009
Label: Napalm Records
Grave Digger - Ballads Of A Hangman
In principe weet je wel wat je van een nieuwe Grave Digger-cd kan verwachten. Gewoon weer lekkere recht-toe-recht-aan heavy metal zoals ze alleen in Duitsland kunnen maken én natuurlijk met die karakteristieke stem(?) van Chris Boltendahl. En sinds de 'Middle Ages'-trilogie heeft de band ook nog eens kwalitatief goede cd's gemaakt. Wat ik altijd best knap vind, is dat hoewel de heavy metal zelf erg herkenbaar blijft, de albums toch wel aardig van elkaar te onderscheiden zijn. Rheingold stond bol van de epiek, The Grave Digger was één en al horror als thema en het vroege plaatwerk zoals Heavy Metal Breakdown was simpelweg knallen. Met het nieuwe plaatwerk Ballads Of A Hangman is het niet anders en zijn er wel een aantal factoren te noemen die de cd doet onderscheiden van de rest van het oeuvre van de band.

Dit nieuwe album, dat netjes twee jaar na Liberty Of Death verschijnt, is qua aanpak stukken directer én simpeler dan het voorgaande werk. Dat lijkt onmogelijk, want zo maakt Grave Digger al jaren hun heavy metal. Ballads Of A Hangman staat echter meer dan ooit bol van compacte heavy metal-krakers waarbij ze zich vooral concentreren op de gitaren. Dit is 'back to the roots', zoals oudjes als Headbanging Man en Witchhunter! Het epische aspect is ver op de achtergrond en wordt eigenlijk beperkt tot de grootse refreinen. Het tempo is erg hoog dit keer. Het oerdegelijke en razendsnelle titelnummer ken je misschien al van de videoclip. Als dit je bevalt, kan je in je handen knijpen, want de cd staat vol met dit soort nummers. Alleen de semi-ballad Lonely The Innocent Die zorgt voor een rustpunt.

Zoals al opgemerkt in de review van de single Pray (toch het minste nummer van de cd), heeft Grave Digger éindelijk een tweede gitarist. Dit is best goed te horen, want diverse nummers bevatten tweestemmige gitaarpartijen die eerder anders niet gespeeld zouden worden. Live zal dit natuurlijk het beste uitpakken, maar het verandert verder niets aan de sound die we van de band gewend zijn. Ballads Of A Hangman is wederom een meer dan prima werkje geworden.

1. The Gallows Pole
2. Ballad of Hangman
3. Hell of Disillusion