Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

24 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Daniel Brennare (Lake Of Tears) - 50
  • David Byron (Uriah Heep)† - 75
  • Hans Åge Holmen (Gaia Epicus) - 53
  • John Myung (Dream Theater) - 55
  • Michael Kiske (Helloween) - 54
  • Nigel Glockler (Saxon) - 69
  • Tanya Candler (Kittie) - 39
  • Witold "Vitek" Kieltyka (Decapitated)† - 38

• Sean Reinert (Cynic) - 2020

Iron Fire - To The Grave
Jaar van release: 2009
Label: Napalm Records

Iron Fire - To The Grave

Het jaar is nog maar net begonnen nu Napalm Records ons de nieuwste Iron Fire presenteert. Met zo’n naam en een albumcover waar een met ijzer beklede krijger een bijl en zwaard heft is het al snel duidelijk dat we hier met power metal te maken hebben zoals power metal in de meeste gevallen klinkt. De verstokte liefhebbers van het genre weten in ieder geval meteen waar ze aan toe zijn en zullen slechts geïnteresseerd zijn in de vraag of het een goed album is. ‘Ja, het is een goed album, u kunt alvast naar de winkel rennen,’ is mijn antwoord.

De minder verstokte liefhebbers zullen echter hun portemonnee om een aantal redenen nog in de zak houden. Allereerst zal het kazigheidsgehalte veel potentiële luisteraars wegjagen. Of het nu de diepe gesproken stukken zijn bij het intro van Kill For Metal of het abominabele refrein, of de riffs die van de latere Gamma Ray albums te lijken zijn getrokken: het album maakt interessant gebruik van werkelijk alle clichés die in het overvolle genre te vinden zijn, waardoor een serieuze analyse van de plaat al onmogelijk lijkt (mensen die hier anders over denken moeten de het in gruntvorm gesproken ‘metal’ maar eens goed beluisteren).

Het mag duidelijk zijn dat Iron Fire niks nieuws lijkt te brengen voor het genre, maar dit maakt To The Grave absoluut nog geen slecht album. Zo heeft Martin Steene een goeie Kai Hansen (Gamma Ray) achtige stem en zijn de solo’s een lust voor het oor. Daarnaast is de productie helder en zijn de composities verder lekker aanstekelijk ondanks/dankzij hun onoriginele karakter. To The Grave is gewoon een lekkere power metal plaat, niets meer en niets minder.

1. The Beast From The Blackness
2. Kill For Metal
3. To The Grave