14-11-2019

Iron Fire - Blade Of Triumph
Jaar van release: 2007
Label: Napalm Records
Iron Fire - Blade Of Triumph
Iron Fire is een Deense heavy/power metal band, in de stijl van HammerFall en Running Wild. Met het krachtige debuutalbum Thunderstorm (2000) maakte de band een goede start, om het opgebouwde krediet een jaar later te grabbel te gooien middels het experimentele On The Edge. Zanger Martin Steene werd hierop door zijn bandleden in de steek gelaten, waarna hij met het legendarische gitaartandem van Mercyful Fate onder de naam Force Of Evil twee albums opnam.

Vorig jaar keerde Iron Fire, met Steene als enig origineel bandlid, terug met Revenge. Het vierde album Blade Of Triumph gaat verder waar Revenge ophoudt. Veilige heavy/power metal met fantasy thema’s, overwegend mid-tempo, goed uitgevoerd en met alle verplichte ingrediënten. Ten opzichte van Revenge is het nieuwe werk zelfs nog wat behoudender en keert men terug naar het standaard power metal geluid van het debuutalbum.

De kwaliteit van de songs is gelukkig in orde. De riffs zijn pakkend, de refreinen nodigen uit tot meezingen, de gitaarsolo’s zijn lekker melodieus en de muziek bevat de nodige afwisseling. Hoogtepunten zijn voor mij de opener Dragonheart, die een heerlijk galopperende riff bevat en het dreigende Dawn Of Victory, dat een onweerstaanbaar marsritme heeft.

Toch bekruipt me regelmatig het gevoel dat ik het allemaal al eens eerder heb gehoord. Datzelfde geldt voor de teksten, die bolstaan van de draken, trollen, ridders, koningen en metaal. Als Martin Steene tijdens Steel Invaders “Raise the metal fist in the air, rebels everywhere” zingt, kan ik mijn lachen niet bedwingen.

Het eigen, herkenbare karakter van Iron Fire rust daarmee op het unieke stemgeluid van Steene. Persoonlijk vind ik zijn zang ditmaal een tikkeltje zeurderig, zonder dat het vervelend wordt. Zijn bereik is wel overtuigend. Per saldo is Blade Of Triumph derhalve een onoriginele, maar vermakelijke cd. De digipak versie bevat bovendien twee bonustracks.

1. Dragonheart
2. Bloodbath Of Knights
3. Dawn Of Victory