19-10-2020

Iskald - Revelations Of Reckoning Day
Jaar van release: 2008
Label: Indie Recordings
Iskald - Revelations Of Reckoning Day
Deze heren beschikken over een bandnaam die de lading honderd procent dekt. De black metal van dit gezelschap is namelijk ijskoud. Dat viel dan ook wel te verwachten van een groep uit het noorden van Noorwegen.

Betekent dat ook dat Iskald slechts de drie vastgelegde Noorse black metalriffjes speelt? Nee, zeker niet. Iskald fabriceert een prachtig mengsel tussen gitaargerichte melodieuze black metal en thrashy passages. Tussen dat alles is er de doordringende stem van bandopperhoofd Simon Larsen. De krakende vocalen van de man doen nog wel eens denken aan Abbath, maar de muziek is aanzienlijk melodieuzer. Dat blijkt al met de daverende opener Ruin Of Mankind, maar ook met het erg mooi opgebouwde Warriors Of The Northern Twilight Part II. Hoewel de muziek volgestopt is met aanstekelijke melodieën, betekent dit niet dat Iskald een soft bandje is. De muziek is namelijk behoorlijk rauw, vooral dankzij de snijdende basisriffs. Vaak zijn ze eenvoudig, maar met lekkere uitstapjes richting thrash houdt men het geheel toch erg interessant.

Minpunten aanwijzen op dit uitstekend geproduceerde werk is behoorlijk lastig. De band bestaat hoorbaar uit goede muzikanten en bovendien verstaat men de kunst van het componeren. Misschien dat er hier en daar iets meer afwisseling in het geheel had kunnen worden aangebracht. Al te vreemde wendingen hoef je niet te verwachten, maar dat hoeft eigenlijk ook niet. Het is een band als Iskald die je nog in die kille trance kan brengen. Het is daarom knap dat de band met een minimale bezetting een dusdanig overtuigend resultaat boekt. Op die manier levert men een spannende plaat af, die uitstekend te consumeren is met een aantal glazen Jägermeister. IJskoud!

Tracklist
1. Ruin Of Mankind
2. A Breath Of Apocalypse