• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Iskald - Nedom Og Nord
Jaar van release: 2014
Label: Indie Recordings
Iskald - Nedom Og Nord
Sommige bandnamen behoeven weinig vertaling of toelichting. Zo zal het voor menigeen duidelijk zijn dat Iskald Noors is voor ‘ijskoud’. Ook het genre ligt daarmee voor de hand – en inderdaad – Iskald laat kille, maar goed geproduceerde black metal horen, waarin zeer veel ruimte is weggelegd voor fraaie melodielijnen. Mijn eerste kennismaking met de band was het in 2011 verschenen derde album The Sun I Carried Alone, waarin vooral invloeden van Dissection en – in mindere mate – Catamenia te horen waren. Begin 2014 levert Iskald met Nedom Og Nord zijn vierde en meest ambitieuze album tot op heden af.

Uit de songlengtes (zes nummers met een lengte tussen de zeven en tien minuten) valt al op te maken dat Iskald voor een meer epische aanpak kiest op deze vierde langspeler. Qua insteek en thematiek lijkt de band voor een door Immortal geïnspireerde, At The Heart Of Winter-achtige ‘vibe’ te willen gaan: uitgestrekte nummers vol dynamiek en melodie, met een ijzige sfeer. Dat maakt Nedom Og Nord wel wat minder makkelijk te behappen dan zijn voorganger, want ik moet bekennen dat de nummers de nodige incubatietijd nodig hadden voordat ze echt begonnen te beklijven.

De tamelijk volgestopte nummers klinken op het eerste gehoor namelijk vooral nog als een aardige collectie aan goede riffs, waarin nog niet direct nummers met kop en staart te ontdekken zijn. Nedom Og Nord vraagt dus om enig investeringsvermogen van de luisteraar, maar die wordt voor zijn geduld beloond. Met iedere luisterbeurt vallen namelijk meer details op hun plek, waardoor vooral Underworldly en The Silence zich ontpoppen tot ijzersterke nummers. Het overige materiaal doet daar overigens niet tot nauwelijks voor onder.

De transparante, langgerekte grunts van Simon Larsen (die overigens ook het grootste deel van het instrumentarium verzorgt) passen perfect bij de muziek en roepen af en toe zelfs een voorzichtige vergelijking op met Keep Of Kalessin. Op dat niveau zit Iskald niet, maar het streven naar een heroïsche en epische invulling van het blackmetalgenre hebben beide bands gemeen. Iskald neemt de luisteraar mee op een avontuurlijke reis door de woeste, onstuimige natuur van de Noordelijke landen. Liefhebbers van Dissection, Antestor en ook Immortal zullen dan ook ongetwijfeld genieten van de melodieuze kilte die de band hier tentoonspreidt.

1. A Fading Horizon
2. Underworldly
3. Iskald