• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Dragonforce - Valley of The Damned
Jaar van release: 2003
Label: Noise Records
Dragonforce - Valley of The Damned
Na de inmiddels welbekende demo dan eindelijk het volledige album van Dragonforce. Volgens Sanctuary Records hebben we hier te maken met de nieuwe sensatie op power metal gebied. Maar dat word de laatste tijd wel vaker gezegd over een bepaalde metalband.

Dragonforce speelt snelle melodieuze power metal met catchy melodieën en de gebruikelijke hoge power metal zang. Zoals de meeste bands dus, maar toch is Dragonforce wel van een iets ander kaliber dan bijvoorbeeld een band als Celesty of Arwen want in plaats van constant Helloween zo goed mogelijk na proberen te doen hebben ze wel iets meer een eigen stijl. Het is eerder gedaan en beter, maar met name op gebied van zang is het iets anders. De zanger zingt zowel heel hoog als wat lager, maar in een ballad als Starfire gebruikt hij ook invloeden van een zanger als Jon Bon Jovi. Op het grootste gedeelte van het album is zijn zang zeer sterk, maar in de allerhoogste regionen wil zijn stem nog wel eens overslaan.

Er zijn nog wel meer dingen aan te merken op de cd, namelijk dat de productie vrij hol en galmend is en dat zanger ZP nog wel eens compleet verzuipt in de mix, dat is erg jammer want dat is natuurlijk iets dat niet erg meewerkt aan het luistergenot bij spetterende muziek als van deze band. Met name in Valley of The damned (het nummer) is hij nauwelijks te horen en doordat hij zo hard moet zingen valt het dus menig keer op dat z'n stem overslaat. Jammer is ook dat sommige nummers nogal op elkaar lijken en ik meende meerdere riffs vaker te horen. Met name Revelations lijkt een opeenpakking van riffs en keyboardstukken uit andere nummers. Het refrein klinkt wel heel bekend en dan krijg ik een beetje een goedkoop gevoel. Vooral als blijkt dat de zang wel heel erg vals is en veel te opwindend voor dit nummer.

Niet gelijk denken nu dat dit een slecht album is, integendeel. Valley of the Damned bevat een negental prima power metal songs met een hoog meezing gehalte en met name het gitaarwerk is sensationeel. De gitaristen toveren de ene na de andere grandioze gitaarpartij uit hun instrumenten, al begint het na een tijdje wel te vervelen, want het zijn alleen de gitaristen die bezig zijn. Op een zeer egocentrische manier spelen ze het album vol maar als het toch even kan dan is keyboarder Vadim meestal goed bezig en laat een aantal zeer sterke toetsenpartijen over ons heenkomen. Tekstueel is het allemaal typisch power metal over gevechten met draken en ritten over de wolken, wat natuurlijk altijd een aparte feeling met zich mee brengt.

Het album is dus niet echt slecht, maar over het algemeen is de muziek het telkens net niet. Begrijp me niet verkeerd als ik zeg dat het spel perfect is, de zang z'n momenten kent , maar naarmate het album vordert lijkt inspiratie lichtelijk weg te zijn. Topnummers zijn Black Fire , Black Winter Night , Evening Star en Disciples of Babylon. Ook de rest is best aardig maar niet meer dan dat, behalve dan de lelijke draak Revelations.

Dragonforce blijkt de belofte van meest catchy power metal band van Engeland dus maar deels waar te maken , maar om te zeggen dat we nu een nieuwe Iron Maiden of Sonata Arctica in huis hebben gehaald. Nee, en daar kan de typische heavy metal hoes ook niets aan veranderen. Mooi stukje werk dat wel. Maar het gaat om de muziek natuurlijk.

Tracklist
1.Invocation of Apocalyptic Evil
2.Valley of the Damned