• Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Cog - Sharing Space
Jaar van release: 2008
Label: Superball Music

Cog - Sharing Space

Het Australische Cog met als thuisbasis Sydney en omgeving is in eigen land een stuk bekender dan hier, maar dat heeft met de kwaliteit van hun muziek niets te maken. Hun debuutalbum The New Normal is alweer drie jaar oud, en nu is er dan opvolger Sharing Space. Hoewel ze qua geluid en stijl wat minder metal zijn geworden, is het nog altijd overduidelijk dat het hier om Cog gaat. Al is het alleen maar om de unieke zanglijnen van zanger Flynn Gower. Wat die stijl precies omhelst is moeilijk te benoemen. Het heeft wat weg van moderne metal, maar dan stukken melodieuzer en rustiger, terwijl het alles behalve zacht is. Daarnaast lijkt het ook wel wat op Coheed & Cambria, maar neigt het toch weer meer naar de metal en stukken minder naar de popperige The Police-invloeden die Coheed & Cambria heeft. Nee, het geluid van Cog is moeilijk te benoemen met hier en daar zelfs nog een vleugje postrock en meer invloeden.

Dit nieuwe album is zoals gezegd wat minder moderne metal, maar neigt meer naar al die eerdergenoemde invloeden. Het moeilijkst te behappen is niet de muziek, maar het stemgeluid van Flynn Gower, wat enige gewenning vereist om volledig van de muziek van Cog te kunnen genieten. Die kleine moeite is het ook zeker waard, want als je door die zure appel heen bent, kun je op Sharing Space luisteren naar dertien originele uitdagende tracks met zoals vermeld een overvloed aan stijlen, die ondanks hun veelheid toch een mooie eenheid van geluid vormen. De kracht van Cog zit hem er dan ook in dat ze diverse stijlen kunnen combineren tot iets behapbaars.

Buiten de uitdagende muzikale capriolen die dit drietal uithaalt, is er tekstueel ook veel te ontdekken. Over dit album kan met recht gezegd worden, dat het enorm tekstueel gedreven is waarbij het vooral draait om de boodschap die ze willen verspreiden en dat de muziek alleen een uitermate geslaagd middel is. De teksten gaan over de wereld van nu en alles wat er mis mee is. Uiteraard is dat nogal veel, maar in tegenstelling tot bands die het houden bij het gebruikelijke ‘fuck dit, fuck dat en ik ben ook nog eens heel erg boos over al het andere wat ik niet genoemd heb’, krijgt Cog het voor elkaar om teksten te maken die concrete punten aanstippen waar mensen zich op dit moment zorgen over maken. Bijvoorbeeld Are You Interested? wat gaat over het bijhouden van informatie over mensen en het opschuiven van de grenzen tot wat privé is en wat niet alles in de naam van de landsveiligheid.

Op sharing Space is er dus veel te ontdekken voor iedereen die er wat tijd in wil steken. Weinig hapklaar, maar een mooie ontdekkingsreis met een album wat je na vele luisterbeurten nog iets te bieden heeft.

1. No Other Way
2. Are You Interested?
3. The Movies Over
4. What If
5. Bird of Feather
6. Swamp
7. Sharing Space
8. Say Your Last Goodbye
9. How Long
10. The Town of Lincoln
11. Bitter Pills
12. Four Walls
13. Problem Reaction Solution

Score: 87 / 100

Toegevoegd: 14 september 2008

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.