• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Mystic Circle - Infernal Satanic Verses
Jaar van release: 1999
Label: Last Episode
Mystic Circle - Infernal Satanic Verses
Inmiddels heeft deze Duitse black metalband al weer twee nieuwe albums uit, maar het zou zonde zijn om deze te vergeten. In tegenstelling tot het laatst verschenen album Damien is dit album vrij rustig en klinkt het vrij commercieel. De muziek is zeer melodieus en overladen met stapels keyboard melodieën. Maar ik kan niet zeggen dat ik dat een minpunt vind, goed ze overdrijven wel eens op bepaalde momenten , maar meestal zijn de duistere melodieën geheel op hun plaats.

Mystic Circle word gezien als één van de vooraanstaande black metal bands uit de Duitse scene. Waarom dat zo is zal blijken als ik de nummers nog eens opzet.

Het album kent 7 lange nummers en een intro. Na het intro waarin de Satan word aanbeden door een angstaanjagend zingend koor barsten ze los in alle satanische glorie. Het nummer dat Undestructable Power of Darkness heet kent blastbeats, betoverende onderaardse melodieën en het blijkt gauw dat ze na dit album wel wat afgezakt zijn. De opvolgers mogen nog wel eens monotoon klinken, hier is daar heen sprake van.

Het volgende nummer heeft ook al zo'n 'vrolijke' titel. Hordes of the Underworld kan ik alleen maar omschrijven als een prachtig zeer bombastisch en melodieus nummer. Melodieuze black metal mag dan wel niet echt serieus worden genomen in conservatieve black metal kringen , maar wat deze band neerzet is gewoon heel goed. De monsterlijke krijsen en grunts van zanger Beelzebub (!) snijden door merg en been en de precies op het juiste moment ingezette opera zang van de van Cradle of filth bekende zangeres Sarah Jezebel Deva is kortweg gezegd een duistere schoonheid te noemen. Hordes of the Underworld is en blijft een hoogtepunt uit de history van deze roemruchte band.

The Devilstone opent met een hooggestemde gitaar en een demonische stem leid ons in bij dit duivelse nummer. De overgang van rustig naar blastbeat is met name door de fenomenale keyboards uitstekend te noemen. Bij mijn eerste luisterbeurt was het in ieder geval kippenvel wat er verscheen. Al hebben de keyboards een hoofdrol ook de gitaren zijn niet vergeten en met name de slaggitaar is duidelijk aanwezig in dit nummer. De heerlijk diepe grunt is hier beter op z'n plaats dan op The Great Beast en dat maakt het nummer af.

Als dan de absolute klapper van het album los gaat in alle furie met een lekker snel drumstuk is de toon al gezet. Dit belooft wat. De gitaren zijn hier wat meer aanwezig dan de keyboards en dat is absoluut geen minpunt. Ze zorgen voor een erg naargeestige sfeer en de zanger krijst er lekker overheen met zijn soms iets geforceerde maar heerlijk klinkende stem. Als het nummer even aan de gang is komt er een gesproken gedeelte met Sarah Jezebel Deva en de zanger. Wat daarna kwam zorgt bij mij nog elke keer dat ik luister voor meters kippenvel. De keyboards op de achtergrond en daar bovenop een fantastische gitaarpartij. Dit is pas genieten. Vooral aan het eun Tekstueel is het weinig verassend en zeer satanisch. De woorden "Lesbian Sex" en "Satan" vliegen vrij in het rond en kortgezegd is dit gewoon het hoogtepunt van alle nummers die Mystic Circle ooit maakte.

One with The AntiChrist zijn we volgens Mystic Circle allemaal en dan zijn er geen uitzonderingen. Doormiddel van een ruim 7 minuten durend epos schreeuwt en brult men waarom. Harde gitaren en bloedmooie keyboards maken ook deze song tot een juweeltje. Maar in vergelijking met de vorige nummers is het toch iets minder dan we al haast gewend zijn.

Afsluitend brengt men Black Legions en Fallen Christian Empire. In Black Legions keert men deels terug naar de rauwe roots van de band en dit is dan ook voornamelijk hard wat wel eens lekker is op een melodieuze black metal plaat. Melodie is natuurlijk nog wel aanwezig zij het in mindere mate, maar dankzij de prima productie is alles helder en duidelijk te horen.
Fallen Christian Empire is wederom weer een prachtig epos rijkelijk gevuld met koren , gekrijs en muzikaal geweld. Helaas klinken sommige melodietjes wat misplaatst door hun zelfs montere karakter. Maar daar staat tegenover dat ook een paar van de meest mooie stukken van het album in dit lange afsluitingsnummer voorkomen.

Toen het album eindigde ontwaakte ik uit een heerlijke roes. Alsof ik zojuist zelf aan Satan de 8 duivelse versen had voorgelezen. Mystic Circle heeft met dit album gewoon een dijk van een plaat afgeleverd en hoewel sommigen deze band met haat aankijken moet ik zeggen dat ik dankzij deze mooie cd toch wel een fan ben geworden van een uitstekende band. Ookal druipt de belachelijke corpse paint er hier nog vanaf en zitten de teksten vol cliche's , het moet gezegd worden. Prachtig plaatje, goed geproduceerd, heldere mix en een werkelijk schitterende cover painting die een offer in een satanisch bolwerk laat zien. Bijna alles is gewoon goed aan dit album alleen met iets meer agressie zou men nog hoger hebben kunnen scoren.

Tracklist
1. Intro: The Demons Call
2.Undestructable Power of Darkness