• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Arckanum - Antikosmos
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

Arckanum - Antikosmos

Eerder deze maand viel bij mij het laatste album van Arckanum op de mat. Door de fraai uitziende A5 jewelcase-uitvoering en de Antikosmos EP die me erg goed beviel, heb ik, ondanks de lauwe ontvangst die Arckanums muziek de afgelopen jaren van mij kreeg, hem toch maar aangeschaft. Beste beslissing die ik deze maand genomen heb, want het album Antikosmos is geweldig!

Ik begrijp het niet. Drie keer op een rij wist Arckanum albums uit te brengen die me na enkele luisterbeurten gingen vervelen, maar op het moment dat ik niets meer van de band verwacht, komen ze met een klapper waarvan de cd mijn spelers nauwelijks verlaat. Antikosmos heeft het gewoon; afwisseling, enthousiasme, venijnige zang, kippenvel opwekkende melodien, een flinke klap agressie en alles loopt daarnaast heerlijk vloeiend in elkaar over.

Black metal van een hoog niveau, dat mag gerust gezegd worden. Het nummer Rkulfargnr, wat de band ook op de Antikosmos EP gebruikte, was een goed voorproefje van de rest van album. Heel duidelijk liet Arckanum hierop horen hoe ze hun muziek de afgelopen tijd ontwikkeld hebben. Bijna letterlijk zagende gitaarpartijen, lekker hol klinkend drumwerk en de afgebeten zang, werden op een uitzonderlijke manier gecombineerd met samples van wolvengehuil en gegrom. Tekstueel gezien is het allemaal weer erg Zweeds, dus een oordeel hierover zal ik jullie helaas schuldig moeten blijven, maar het klinkt allemaal erg natuurlijk, samen de aanstekelijk muziek in dit nummer.

Hoewel iets minder aanstekelijk, zijn de overige nummers van hetzelfde laken een pak. Boordevol enthousiasme, goede opbouw, afwisseling en alles wat je nog meer van een goed black metalalbum mag verwachten. Het enige minder positieve punt wat ik over dit album kan bedenken, is dan ook de geringe lengte van 37 minuten. Een standaard lengte, die voor een album als dit best wat langer had gemogen. 45 minuten, of een uur van dit soort muziek, dat is zeer welkom.

1. Svarti
2. Daumellin
3. Rkulfargnr (mp3)