• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Irate Architect - Visitors
Jaar van release: 2008
Label: War Anthem Records
Irate Architect - Visitors
Nu de buitenaardse levensvormen dankzij Hypocrisy een gevestigde plaats in de wereld der metaal hebben verworven, kijkt menig luisteraar niet op van een transcedente bezoeker meer of minder. Verandering daarin is echter in aantocht want het moet raar lopen wil Visitors, het debuut van de Duitsers van Irate Architect, zonder degelijke erkenning in de grijze massa opgaan.

Dat deze komeetsnelle plaat mág opvallen valt niet te ontkennen, niet voor niets steekt de gehele band de handen werkelijk uit alle mouwen. De technische death/grind spuwt vonk en vlam, aangelengd met veel jazz-invloeden raast Visitors als een bezetene door de planetoïdengordel van uw oren, zich in alle bochten wringend en alle meteorieten ontwijkend. Hoewel de technische lat een hoop van de skills eist, werkt de band zich met gemak door de meest complexe riffs, ondertussen flink om zich heen gallend en krauwend.

Ook de progressieve noten hebben zich de toegang tot het album verschaft. Wil je de "visitors" kunnen visualiseren, moet je met meer komen dan strakke nummers en kundig spel. Ook hier is aan gedacht en heef Irate Architect dankbaar gebruik gemaakt van spacy ambiance, waaronder Hypocrisy-achtige cleane zang en instrumentale nummers die op z`n zachtst gezegd ietwat zweverig van aard zijn. Is de eerste helft van het album met name gevuld met freaky beukwerk, op de tweede helft neemt de band meer de tijd om de sferen goed uit te buiten. Echter blijft de harde kern vooralsnog wel de dominante factor.

Vooralsnog, want Visitors verraadt ook dat de band een progressievere koers niet uit zal sluiten. Hoewel deze cd een aardige balans tussen techniek, inventiviteit en snoeiharde noten weet te houden, lijkt het soms of de band een meer experimentele input tegen een robuuste nummerinvulling afweegt. Niet uitgesloten is dus dat Irate Architect op het volgende album voor een nóg gevarieerdere invalshoek zal kiezen.

1. The Guestroom
3. Sickening Dolor
4. Three Times Holy