• Steven Adler (Guns N' Roses) - 57

• Rhett Forrester (Riot) - 1994

Inkisitor / S.V.E.S.T. - Split
Jaar van release: 2007
Label: End All Life Productions

Inkisitor / S.V.E.S.T. - Split

Het is inmiddels alweer een paar maanden geleden dat de Franse black metalbands S.V.E.S.T. en Inkisitor hun krachten bundelden en via End All Life Productions met een prachtig vormgegeven split kwamen, die ook in muzikaal opzicht een zeer goede indruk achterliet. S.V.E.S.T. heeft de afgelopen jaren redelijk in de belangstelling gestaan, naar ‘underground’ begrippen, dankzij hun uitstekende demo’s en hun zowel veelgeprezen als verketterde album Urfaust. Inkisitor kwam pas sinds deze release onder de aandacht van een iets breder publiek, hoewel ze de afgelopen jaren al drie demo’s uitbrachten. Of dat terecht is, weet ik niet, aangezien ik de betreffende demo’s niet ken, maar met deze split hebben ze een release in handen die zeker aandacht verdient.

Inkisitor opent met een studio-opname van het op de live-demo verschenen Blazing Phoenix en laat daarmee horen dat het heel wat in zijn mars heeft. Al vanaf de openingsakkoorden word je overrompeld door een smerig, up-tempo stukje black metal, met een wat ruizige productie, waardoor het geheel wat rommelig overkomt. Dat dit rommelige geheel te danken is aan de productie, blijkt uit de strakke riffs en hoe het overweldigende drumgeluid het plaatje compleet maken. De rauwe krijsen en de op bevelende toon schreeuwende stem die je hoort, weten het rauwe karakter nog eens extra te benadrukken.
Net als zijn voorganger, weet ook Antitheos de juiste snaar te raken. Op dit nummer wordt het tempo even flink omhoog gegooid en komen de melodieuze riffs, waar Inkisitor zich ook al in het vorige nummer van bediende, goed uit de verf. Als Inkisitor in de toekomst net zo venijnig en strak blijft spelen als op deze split, dan gaan we hier nog veel plezier aan beleven.

Ook S.V.E.S.T. laat zich met Homo Fragilis weer eens van zijn beste kant zien en doet wat we sinds Urfaust van hen gewend zijn. Rauwe black metal, die overkomt als een muur van geluid, maar waarin subtiele en pakkende melodieën doorklinken en de drums op sommige momenten onverwacht fel uit tevoorschijn schieten. Ook de gitaren die af en toe met een ontzettend krachtig en gierend geluid uit de hoek komen, zijn een bijzonder welkome toevoeging. Wederom geproduceerd met een ruizig geluid, zodat er een heerlijk sinister sfeertje gecreëerd wordt. Vergeleken met Urfaust, is voor deze split voor een voller geluid gekozen, wat tegelijkertijd ook een tikkeltje meer bedompt klinkt. Mij hoor je niet klagen.

De mensen die één van de bands op waarde kunnen schatten, raad ik aan deze split aan te schaffen. De kans is groot dat de andere band ook zal bevallen, omdat ik beide bands bijzonder goed bij elkaar vind passen. Geniet er maar van!

Inkisitor
1. Blazing Phoenix
2. Antitheos