Asrai - Pearls In Dirt
Jaar van release: 2007
Label: Season of Mist
Asrai - Pearls In Dirt
Een paar jaar terug had Asrai met Pale Light een kleine hit. De clip behorende tot het nummer kwam op woensdagavond regelmatig langs tijdens On The Roxx, op de destijds nog interessante clipzender The Box. Maar na het Transmission-fiasco zag de toekomst er korte tijd minder rooskleurig uit. Voor de bekendere bands op het label, After Forever en Epica, was het een koud kunstje om een nieuw label te vinden en zij belandden dan ook allebei bij het grote Nuclear Blast. Toch vond ook Asrai een nieuw thuis. Met hun derde album Pearls In Dirt debuteert de gothic rockformatie namelijk bij het Franse Seasons Of Mist.

Al 22 jaar zetten de zussen Margriet (zang) en Karin de Mol (drums) hun donkere gedachten om in, veelal met zware gitaren en mystieke synths gevulde, gothic rock. Die twee decennia aan ervaring klinken op Pearls In Dirt zeker door. Vooral Margriet klinkt zeer zelfverzekerd en maakt met haar soms emotionele, soms theatrale zang een goede indruk. De eerste single van dit album is Sour Ground en ligt (zoals je van een single zou verwachten) gemakkelijk in het oor. Dat geldt echter niet voor alle nummers. Sommige nummers zijn een mix tussen gothic en industrial (het prachtige Your Hands So Cold), anderen hebben een meer creepy uitstraling door toegevoegde gesproken stukken (Chain Me) en in de vorm van Something I Said vinden we ook een ballad terug. En dan heb je nog het freaky Go, met een heuse cheerleader-yell. Pearls In Dirt is dus een gevarieerde plaat en dat is zeer welkom in een tijd waarin afwisseling voor veel bands toch een probleem blijkt.

Als je zoals Asrai bijna een kwart eeuw je ziel en zaligheid in de muziek legt, verdien je veel respect. Of dat betekent dat Pearls In Dirt veelvuldig over de toonbank zal gaan weet ik niet. Wat mij betreft hoeft Asrai zich daar ook helemaal niet druk om te maken, want men mag trots zijn op dit veelzijdige album dat weigert te vervelen. Een groot compliment is dan ook op z'n plaats.

1. Delilah’s Lie
2. Your Hands So Cold
3. Stay With Me