29-11-2020

Before The Dawn - Deadlight
Jaar van release: 2007
Label: Cyclone Empire
Before The Dawn - Deadlight
Before The Dawn is eigenlijk geen band, maar een soloproject van Tuomas Saukkunen. In thuisland Finland is hij genomineerd geweest voor de prijs van muzikant van het jaar 2006. Daarnaast speelt meneer nog voor stage manager en is hij actief in maar liefst zeven bands/projecten. Tuomas schrijft de muziek voor Before The Dawn zelf en heeft eerdere albums helemaal alleen opgenomen. Voor Deadlight kan hij rekenen op de medewerking van twee van zijn live-muzikanten. Deze plaat is overigens alweer het vierde album (als we een EP even niet meetellen) in zes jaar tijd van dit Finse gezelschap.

Before The Dawn maakt melodieuze death metal met een duister randje, waarbij de grunts van Tuomas gecombineerd worden met vrouwelijke en mannelijke clean vocals. De productie van Deadlight is prima in orde; dat kan ook niet anders aangezien deze plaat is opgenomen in de Finnvox Studios in Helsinki.

Van het album Deadlight zijn inmiddels twee singles verschenen: Deadsong en Faithless. Prima gekozen, want naar mijn idee zijn dit de twee sterkste nummers van een niet zo sterke plaat. Andere nummers zoals Star Of Fire. zijn beduidend onder de maat, hoe leuk de toevoeging van zangeres Katja ook is. Het album als geheel weet mij niet te bekoren en ik ben dan ook opgelucht als de cd is afgelopen. Toegegeven, de plaat heeft zeker enkele leuke momenten, maar toch vind ik het ergens ook net iets te eenzijdig, simpel en ongeïnspireerd klinken. Wellicht leuk voor een liefhebber van het genre, maar helaas niet aan mij besteed.

1. Wrath
2. Faithless
3. Fear Me