• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Doomsword - My Name Will Live On
Jaar van release: 2007
Label: Dragonheart Records

Doomsword - My Name Will Live On

Soms is het beter om een album iets later te reviewen om de juistheid van de mening van de reviewer niet in de problemen te laten komen. Toen ik My Name Will Live On namelijk voor het eerst hoorde ontsproot er ware euforie in mij: dit zou het album van 2007 worden! Echter, naarmate de cd meerdere rondjes in mijn speler draaide is mijn mening toch enigszins bijgedraaid.

Met het furieuze Steel Of My Axe heeft de band in ieder geval een van hun hardste nummers ooit gemaakt, terwijl het ware krijgsgevoel het best tot zijn recht komt in openers Death Of Ferdia en Gergovia. Het bijzondere stemgeluid van zanger Deathmaster klinkt veelzijdiger dan ooit en zorgt er zeker voor dat de band de eigen epische doom metal sound blijft behouden. De productie is in vergelijking met Let Battle Commence iets doffer, maar laat alle instrumenten verder wel prima tot hun recht komen en klinkt bovenal heavy, iets wat voornamelijk in Thundercult bij de drumpartijen zeer duidelijk te horen is.

Echter, halverwege het album lijkt de band het kruit ietwat verschoten te hebben. Claidheamh Solais (Sword Of Light) en Luni kabbelen iets teveel voort zonder ooit echt spannend of dreigend te worden, terwijl Once Glorious dan ineens wel weer bevalt. Het probleem is dat bepaalde nummers er wel in slagen de trage epiek interessant te houden, terwijl anderen mij eerder tot gapen aanzetten, iets wat me over het algemeen bij dit soort muziek juist niet overkomt. En dat nu juist terwijl het instrumentaal gezien juist prima in elkaar zit en alles heeft waar ik van houd: heroïsche teksten, melodieuze –soms zelfs erg snelle- gitaarsolo’s en een grootse bombastische sfeer.

Dat Doomsword een der beste hedendaagse epic metal bands is zal ik nimmer ontkennen, ik had alleen na het fantastische Let Battle Commence iets hogere verwachtingen die slechts op het eerste gedeelte van het album volledig worden ingelost. Een kraker als Heathen Assault heb ik hier niet gevonden. Dit alles maakt My Name Will Live On echter nog steeds een bovengemiddeld album wat bij de liefhebbers van Candlemass, Battleroar en de oude Manowar zeker in goede aard zal vallen, een essentiële aanschaf zou ik het echter nèt niet willen noemen.

1. Death Of Ferdia
2. Gergovia
3. Days Of High Adventure