• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Blitzkrieg - Theatre Of The Damned
Jaar van release: 2007
Label: Armageddon Music
Blitzkrieg - Theatre Of The Damned
Blitzkrieg kende direct na de oprichting in 1980 een korte bloeiperiode, met twee legendarische demo’s, een track op een NWOBHM-verzamelaar (het ijzersterke Inferno) en de fantastische single Buried Alive. Dankzij een coverversie van Metallica kent bijna elke metalfan wel het lijflied Blitzkrieg, dat de b-kant van de single was en gretig gebruik maakte van een riff uit het klassieke Hocus Pocus van Focus.

Blitzkrieg viel al snel uit elkaar, maar kwam in 1985 terug met het album A Time Of Changes, dat voornamelijk nieuwe versies bevatte van songs uit de beginperiode, waaronder de kraker Armageddon. Topzanger Brian Ross doet sindsdien zijn uiterste best om de band op de rails te houden en vanaf 1995 brengt hij met wisselende bandleden om de paar jaar een nieuw album uit. Dat levert steevast een verdienstelijk potje ouderwetse metal op.

Het nieuwste schijfje uit de reeks draagt de titel Theatre Of The Damned en het resultaat mag er zijn. De meeste songs zijn leuke mid-tempo griezelverhaaltjes, met een traditionele heavy metal fundering die in de NWOBHM is gegrondvest en toch modern klinkt. Dat Saxon-voorman Biff Byford het album mede heeft geproduceerd, zal daartoe ongetwijfeld hebben bijgedragen. De tekstuele onderwerpen zijn onorigineel maar werken wel, zoals het bezoekje aan de hel in het hakkende Tortured Souls, de legende van het spook van de opera in The Phantom en de vertelling over een bezeten muziekinstrument in Spirit Of The Legend.

De vreemde eenden in de bijt zijn Together We Are Strong en Into The Light (met het bijbehorende intro The Passing). Eerstgenoemde zit muzikaal in hetzelfde straatje als de rest, maar is tekstueel een alledaags liefdesliedje. Into The Light daarentegen is voor mij het hoogtepunt van de cd. De song is dynamisch, met rustige en snellere stukken, en verbeeldt het moment waarop een overledene beseft dat de tijd is gekomen om het licht in te gaan. Tijdens een lange instrumentale sectie zegt Brian Ross een gebed op, wat een sterke vondst is en past bij de sfeer van het nummer.

Into The Light illustreert echter ook waar de rest van de cd licht tekortschiet. De andere songs hebben net te weinig dynamiek om voor de volle honderd procent te blijven boeien. Dit wordt nog eens benadrukt door de bonusnummers. Op de digipak staan namelijk (nieuwe) heropnames van Armageddon en Blitzkrieg, waarop het tempo toch een stuk hoger ligt dan op het nieuwe materiaal. Het blijven overigens in de nieuwe versies twee geweldige songs.

Verder bevat de digipak video’s van Escape From The Village (dat naar Iron Maiden’s The Prisoner verwijst) en I’m Not Insane (met een stukje van Black Sabbath’s Black Sabbath). Deze zijn opgenomen tijdens het Sweden Rock Festival 2006. Al met al een uitstekende release voor de liefhebber van ouderwetse heavy metal, doch geen verplichte aanschaf.

1. Theatre Of The Damned
2. The Phantom
3. Devil’s Spawn