22-11-2019

Turisas - The Varangian Way
Jaar van release: 2007
Label: Century Media Records
Turisas - The Varangian Way
Menig liefhebber van folk metal werd in 2004 aangenaam verrast door het Finse Turisas. Met het debuutalbum Battle Metal leverde deze band namelijk een geniaal album af, dat tegelijkertijd episch, bombastisch en extreem stoer klonk. Na het nodige persoonlijk leed en (noodzakelijke) wisselingen in de line-up keert deze band eindelijk terug aan het front met het lang verwachtte tweede album The Varangian Way.

De prima opener To Holmgard And Beyond laat een Turisas horen dat herkenbaar, maar tegelijkertijd anders klinkt. Hoewel de kenmerkende bombastische sound nog steeds aanwezig is, klinkt Turisas op dit tweede album wat ingetogener dan voorheen. Ook gebruikt men wat vaker cleane zang in plaats van grunts. Qua composities is de band er echter nog meer op vooruit gegaan. De nummers op The Varangian Way zijn buitengewoon dynamisch en veelzijdig en de band smeedt moeiteloos invloeden van Thyrfing, Moonsorrow, Rhapsody (of Fire) en zelfs Bal-Sagoth tot een goed in elkaar zittend geheel.

Naast de eerder genoemde opener verdienen ook het krachtige Cursed Be Iron, het bombastische Fields of Gold en het frivole, opzwepende tussendoortje In The Court Of Jarisleif aparte vermelding. Met The Varangian Way plaatst Turisas zich definitief in de genretop, maar het debuutalbum wordt, ondanks de ijzersterke composities en de uitstekende productie, nét niet geëvenaard. Desondanks is dit een erg sterk album geworden. Op de zomerfestivals zal Turisas dan ook zeker voor het nodige vertier gaan zorgen.

1. To Holmgard And Beyond
2. A Portage To The Unknown
3. Cursed Be Iron