• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Nikki Puppet - Militant Mother
Jaar van release: 2007
Label: Armageddon Music
Nikki Puppet - Militant Mother
In 2003 zag Nikki Puppet het levenslicht toen zangeres Nicky Gronewold en gitarist Christos Mamalitisides besloten een band op te richten. Later in 2004 te completeren met drummer Florentin Adolf en bassiste Anke Sobek. Hun debuutalbum Puppet on a string brak de wereld voor hen open, en tourden ze vorig jaar nog met de Michael Schenker Group door Europa. Dat was ook de eerste keer dat ik de band live kon aanschouwen. Ik trof een enthousiaste band aan die een punkrock-achtig repertoire neerzette, maar de geluidskwaliteit was niet helemaal geweldig.
Niettemin kon ik sympathie opbrengen voor deze harde werkers. En nu ligt de nieuwe schijf van dit viertal voor me, Militant Mother, geproduceerd door Herman Frank (die kennen we nog van vroeger toen hij even in Accept zat. Volgens eigen zeggen speelt de band “female fronted heavy rock”; toch vind ik dat de punkinvloeden daar een redelijk stempel op hebben gezet. Op zich niet erg want de Sex Pistols kon ik ooit ook aardig verstouwen.

Lost in time en titeltrack Militant mother komen inderdaad meer heavy over dan punk; dat gevoel verdwijnt bij We didn’t start the fire wat meer punk brengt en een heel fout gillend koortje tijdens het refrein (hoezo “Accept”?). De productie is niet overal hetzelfde; Words klinkt toch weer duidelijker dan de voorgaande tracks, waar bij Paralized de knop weer lijkt teruggedraaid, en dat gaat helaas nog even heen en weer zo. Afsluiter I don’t know brengt het hoogtepunt van het album, met ook een aardige gitaarriff, dus het potentieel is er allemaal wel.

Ik moet zeggen dat het geheel me, door de nummers heen, positief verrast. De ritmesectie is zeer hecht (met name bassiste Anke Sobek is goed op dreef), Nicky is goed bij stem, helder en zuiver, het (simpele) gitaarwerk is in orde maar behoeft naar mijn smaak meer solo’s van kaliber. Ten opzichte van wat ik live heb gezien vind ik het een zeer aardig album. De productie doet wat afbreuk aan de waardering, maar er zit zeker (meer) muziek in Nikki Puppet.

1. Lost In Time
2. Militant Mother
3. We Didn't Start The Fire