King Crimson - The Condensed 21st Century Guide To King Crimson 1969 – 2003
Jaar van release: 2006
Label: DGM Live

King Crimson zal bij veel metalfans wellicht onbekend in de oren klinken. Voor hen die ook een oogje hebben op het progressieve, zal deze naam echter direct een belletje doen rinkelen. Deze band met als legendarische frontman gitarist Robert Fripp heeft werkelijk muziekgeschiedenis geschreven door de vernieuwende klanken die er door de jaren heen zijn geproduceerd. Deze vernieuwende klanken zijn echter nooit in vaste samenstelling gedaan. Robert Fripp is dan ook de enige constante factor in het geheel. Deze band is al actief sinds 1969 met in die ruim dertig jaar verschillende periodes van pauze en line-up wisselingen. Elke incarnatie van King Crimson brengt weer een nieuw geluid naar voren, hoewel sommige karakteristieken altijd onmiskenbaar aanwezig zijn. De verschillende versies van de band worden beknopt uitgelegd in het rijkelijk geïllustreerde boekje, en leveren enig licht op de verwarrende ontwikkeling van King Crimson als band. Deze dubbel-cd is een verzamelalbum dat een studio-overzicht geeft van de meest recente overzichtsboxen. Het aantal King Crimson boxen en andere releases is inmiddels al zo talrijk, dat het niet meer bij te houden is, daarom kan dit schijfje een mooie introductie tot de band zijn.

Het eerste deel van deze dubbelaar is gevuld met muziek uit de periode 1969 tot 1974 met daarop stukken vanaf debuut In The Court Of The Crimson King tot aan Red. Een periode waarin het geluid van King Crimson werd gedomineerd door een psychedelische sound die je wel meer terug vindt bij bands uit die periode, welke zich doorontwikkeld tot aan het jazzy geluid van Red. De nummers op dit plaatje zijn vooral afkomstig van het eerste album en de drie latere albums uit de periode 1973 – 1974. De muziek van na het debuutalbum tot aan het vierde album Islands was niet zo vernieuwend als het debuut, en leek zich vooral in de voetsporen van eerder materiaal te treden.

Het tweede schijfje van deze verzamelaar bevat werk uit de periode 1981 – 2003. Na Red bleef het zeven jaar stil rond de band, totdat in 1981 het eerste album uit een drieluik uit zou komen. Het geluid van Discipline, Beat en Three Of A Perfect Pair is wezenlijk anders dan het geluid van voorgaande incarnaties. Moderner, gepoetster, maar nog altijd even uniek en onmiskenbaar. Het is ook het geluid dat we terug kunnen horen in alle latere versies van King Crimson. Complexe gitaarloopjes, onnavolgbare vocalen en teksten van Adrian Belew en onwezenlijke drumritmes. Voor sommigen wellicht iets te progressief, voor anderen een genot voor het oor. Ook op dit tweede deeltje uit deze dubbelaar vinden we vooral weer werk uit het begin en het einde van deze periode. Veel materiaal uit het eerder genoemde drieluik, en veel materiaal van het tot nu toe laatste album The Power To Believe. Het geluid van begin jaren tachtig is hier doorgeëvolueerd tot een futuristisch klinkend geheel, dat soms meer aandoet als een van de soundscapes waar Robert Fripp solo zo bekend mee is geworden.

Hoewel dit album de titel van het beste van King Crimson kan dragen, zijn er toch een aantal hiaten te bekennen; ProzaKc Blues en THRAK zijn bijvoorbeeld niet terug te vinden op deze twee schijfjes. Buiten dat is het een redelijke introductie tot King Crimson voor diegenen die nog niet in het bezit zijn van een van de talrijke re-releases of boxen een leuk album, maar ook een album dat de fans lekker kunnen laten liggen. Het geeft een mooi overzicht van een band die nooit opgehouden is zich door te ontwikkelen, en is als band daarmee een vereiste voor iedereen met een oor naar progressieve muziek.

CD1:
1. 21st Century Schizoid Man
2. Epitaph