My Dying Bride - A Line Of Deathless Kings
Jaar van release: 2006
Label: Peaceville Records
Het vorige My Dying Bride album Songs Of Darkness, Words Of Light was muzikaal een ware symfonie van ongekende duisternis. De heren en één dame leken wel een of ander geheime muze gevonden te hebben die zorgden voor de spannendste composities van 2004. En tot misschien wel de beste My Dying Bride plaat ooit. Het Engelse doommetal instituut had de moeilijke taak om een opvolger voor dit late magnum opus te openbaren.

Maar het sextet trok zich weinig aan van de verwachtingen van de fans en maakten wederom een album dat zijzelf wilden maken. Dus laat het alvast duidelijk zijn, A Line Of Deathless Kings kan je helemaal niet Songs Of Darkness: Part 2 als bijnaam geven. Hoe diepgravend Songs was, zo toegankelijk is Kings geworden. Geen dramatische en tot diepmentale gekheiddrijvende toetspartijen meer, maar sfeervolle toetstapijten die rustig over de gitaarpartijen liggen gedrapeerd.

En deze gitaarpartijen staan dan ook centraal tijdens de nieuwe songs. De ritmische riffs van Hamish Glencross vormen de basis door hun repeterende en simpele opzet. Dit zorgt ervoor dat ook metalfans die niet wild zijn van een partij doom Kings zullen smaken. De romantische gitaarleads zijn echter gebleven en zullen weer intens worden ervaart door mensen die de zielpijnen van Aaron Stainthorpe begrijpen. Aaron zelf zingt veelal clean en laat zijn ziekelijke en ijselijke klanken, maar ook zijn diepe grunt achterwege. Dit leidt vooral tot beklijvende zanglijnen en minder tot afstotelijke en griezelige passages.

Ach. Ik kan nog uren, zelfs dagen en weken blijven praten over de gevoelens die mijn geest een lichaam ervaren tijdens de nieuwe hersenkronkels van deze intense band, maar daar heeft U niets aan. Want U voelt vast iets anders. Het enige wat ik kan zeggen is dat A Line Of Deathless Kings alvast meer dan de moeite is om aan te schaffen en dat (laten we wel eerlijk zijn) My Dying Bride een van de weinige metalbands is die exact doen wat ze zelf 100 procent willen doen. En dat maakt dit album nog een stuk eerlijker, intenser en machtiger.

1. To Remain Tombless
2. L'Amour Detruit
3. I Cannot Be Loved
4. And I Walk With Them
5. Thy Raven Wings
6. Love's Intorable Pain
7. One Of Beauty's Daughters
8. Deeper Down
9. The Blood, The Wine, The Roses

Score: 88 / 100

Reviewer: Kristof
Toegevoegd: 7 oktober 2006

Meer My Dying Bride:

Reactie van Ed op 08-10-2006 om 10:28u

[quote] My Dying Bride een van de weinige metalbands is die exact doen wat ze zelf 100 procent willen doen. [/quote] weet je dat zeker? vind dat ze wel heel erg na 34 7888% terug zijn veranderd naar hun oude ding omdat de fans dat wilde (en blijkbaar cd verkocht). Als ze echt deden wat ze wilden dan hadden ze wel die stijl verder doorontwikkeld. Nu worden ze gewoon de Slayer van doom-metal en krijg je precies wat je van ze verwacht (en dat verkoopt).

Reactie van Een Metalfan op 08-10-2006 om 15:53u

Ben ik het totaal niet mee eens, 34.788 % ligt duidelijk als invloed op dit album (vooral op gebied van riffs). Daarnaast lijkt dit album absoluut niet op welk ander mdb album dan ook. shame on you, fucking homo.

Reactie van Kristof op 08-10-2006 om 16:55u

Beste mensen, Let eens op je taalgebruik voor je iemand begint te beledigen. Ik zou het album ook niet met een ander MDB album kunnen vergelijken. Ik hoor elementen van bijna alle MDB albums terug, maar ook weer nieuwe zaken.

Reactie van des duivels op 08-10-2006 om 18:16u

Ik heb het album nog niet gehoord maar ik ga dat zeker zo spoedig mogelijk doen. Ik ben al een lange tijd fan van My Dying Bride en ik weet zeker dan hun nieuwe album ook weer top zal zijn. And i walk with them...........

Reactie van Ed op 08-10-2006 om 21:45u

Beledigen doet die alleen wanneer ik me aangesproken voelt en van een lompe boer die me homo noemt voel ik me aangesproken :) Ik hoor ook wel wat nieuwe dingen erin maar heb niet echt het gevoel dat hun hart erin ligt, het komt allemaal op mij over als een broodwinning, daarom ook die vergelijking met Slayer. Het klinkt allemaal wel leuk en aardig maar de ziel is wel een beetje uit de muziek en ik ben echt niet de enige die dat vind. Heb ook reviews gelezen die het ook hadden over de herhalingen van teksten en riffs. Heb het ook niet alleen bij My dying bride maar bij meerdere bands, als je nou kijkt naar een band als Deicide, staat een vent van boven de 40 over Satan te schreeuwen, heb je jezelf dan nooit verder ontwikkeld dan een jochie van 16 of is het gewoon broodwinning? Maargoed ieder zijn eigen mening...