22-10-2020

Insomnium - Above The Weeping World
Jaar van release: 2006
Label: Candlelight Records
Insomnium - Above The Weeping World
Met Above the Weeping World is de melodieuze Finse death metalband Insomnium aangekomen bij het o zo belangrijke derde album. Het debuutalbum In the Halls of Awaiting was aardig, maar nog wat anoniem. Vooral de In Flames-invloeden lagen er toen nog net iets te dik bovenop. Op het ijzersterke Since the Day It All Came Down vielen alle puzzelstukjes echter op hun plaats. Bij de ingezette koers kwam de nadruk niet alleen maar op melodie, maar ook meer op melancholie te liggen. Dit in combinatie met het verbeterde songwriterschap van de band leverde een prachtig, weemoedig album op, vol lange, uitgesponnen nummers.

Na enkele aandachtige luisterbeurten moet ik concluderen dat de band het hoge niveau van het vorige album niet weet vast te houden. Je hoort gewoon té duidelijk dat Insomnium hier hetzelfde kunstje probeert te herhalen, wat resulteert in een album dat zeker niet slecht is, maar dat ook té voorspelbaar klinkt. Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar dit album mist gewoon de vonk die het vorige album wél had. Eigenlijk zijn de nummers Mortal Share en Devoid of Caring nog de enige écht indrukwekkende songs op Above the Weeping World.

Dit alles wil nu natuurlijk ook weer niet zeggen dat fans van Opeth en Katatonia dit album maar meteen links moeten liggen, want dat de heren hun instrumenten beheersen en ook zeker fatsoenlijke nummers kunnen schrijven, staat als een paal boven water. Met het vorige album in mijn achterhoofd durf ik echter ook te beweren dat Insomnium zich met dit album iets te weinig moeite heeft gedaan.

1. The Gale