• Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Holy Moses - Re-releases
Jaar van release: 2006
Label: Armageddon Music
Holy Moses - Re-releases
Kreator, Sodom, Destruction en Holy Moses zijn de vier groepen die in de jaren ’80 Duitsland én dus ook Europa met overtuiging op de thrashkaart hebben gezet. Holy Moses wist vorig jaar nog te overtuigen met “Strength Power Will Passion” dat echter geen old school thrash bevatte, maar eerder een mengelmoes van thrash en heavy metal met een moderne toets. De oude erfenis van Holy Moses wordt dit jaar nog eens in de schijnwerpers gezet door re-releases van de hele catalogus waarna ook nog een boek en een uitgebreide dvd volgt. De eerste zes re-releases liggen al in de winkel en dus nemen wij die met U eens door.

Het debuut van Holy Moses is nooit hun beste plaat geweest, maar toch luistert “Queen Of Siam” (1986) zeer lekker weg. Het talent van de band wordt op dit debuut al duidelijk door het uitstekende gitaarwerk van Andy Classen die nu enkel nog in zijn eigen Studio Stage One bands van een uitgebalanceerd geluid voorziet. Maar ook de opzwepende drumpartijen van Ulli Kusch (ex-Gamma Ray, ex-Helloween, Masterplan) en de spontane presentatie van zangeres Sabina Classen zijn opmerkelijk. Het album bevat eenvoudige snelle thrash die blijft hangen. Niets meer, maar ook niets minder. Op deze re-release staat ook de volledige “Walpurgisnight Demo” uit 1985 die u wellicht nog nooit heb gehoord. Zelfs Sabina had maar één cassette van deze demo die met één microfoon is opgenomen in de oefenruimte. Leuk om eens te horen.

Het tweede album van Holy Moses ligt muzikaal (simpel, catchy en geen onzin) in het verlengde van het debuut, maar “Finished With The Dogs” (1987) bevat gewoon betere songs. “Current Of Death”, “Criminal Assault” en “In The Slaughterhouse” worden live nog vaak gespeeld en blijven nu nog steeds overeind staan. Als bonus krijgen we deze keer vier livesongs, waarvan er één is opgenomen tijdens het Nederlandse Stonehenge Festival. Voor velen is dit de ultieme Holy Moses plaat, maar ik geef toch met een enkel puntje de voorkeur aan

The New Machine Of Liechtenstein” (1989) waar er zowel muzikaal, vocaal als tekstueel een opmerkelijke vooruitgang is geboekt. Geen teksten meer als “Hej Girl, you work with men, I call you a nasty bitch”, maar wat meer doordachte zangregels als “A juggernaut that haunts my dreams, gave life to somehting that will end it all”. Minder nietsontziende agressie, maar wel gevarieerde riffs en uitstekende solo’s. Vroeger liet men op MTV ook wel eens de videoclip zien van “Panic” die jammer genoeg niet als bonus is toevoegd. Wel krijgen we live-opnames van “SSP” en “Lost In A Maze” voorgeschoteld.

In 1989 liep alles uitstekend in het Holy Moses kamp door groeiende verkoopcijfers, een optreden op Dynamo Open Air en een eerste Europese tour met legendes Sacred Reich en Forbidden. Maar de Golfoorlog en de spanning in de politieke wereld zorgde ervoor dat “World Chaos” (1990) een erg politiek en agressief album werd. Ook het eigen land werd niet gespaard met “Deutchland (Remember The Past)” dat start met de niets verbloemende zin “There Is No Other Fucking Nation, With Such A Horror Decoration”. Er staan ook twee covers op dit album waarvan de Dead Kennedys hymne “Too Drunk To Fuck” het best overkomt. Dit nummer komt zelfs nog twee keer langs in de gedaante van een live-versie uit 2005 en een videoclip uit 2001 waar Sabina de vocalen voor de helft overlaat aan niemand minder dan Doro. Beiden opgenomen tijdens (waar anders?) Wacken Open Air. De Beastie Boys cover “Fight For Your Right” is echter pijnlijk overbodig.

De sound van Holy Moses werd steeds extremer en “Terminal Terror” (1991) beukt van de eerste tot de laatste seconde. Drummer Uli Kusch vertrok naar Gamma Ray, maar zijn opvolger Atomic Steiff houdt de boel, ondanks zijn infantiele naam, ook lekker strak. “Terminal Terror” is een a-typische Holy Moses plaat met een wrang en eng randje. De drie bonussongs zijn live opgenomen te Brussel.

De zesde re-release is “Reborn Dogs”” (1992) en is eigenlijk een rauwere variant op doorbraak album “Finished With The Dogs”. Dit wederom extreem klinkende album is het laatste waarop gitarist Andy Classen te horen was. De liefde tussen Sabina en Andy was over en samen in een band zitten bleek toch wat veel van het goede te zijn. “Reborn Dogs” is misschien wel het meest onderschatte Holy Moses album. De drie bonussongs zijn zowaar opgenomen tijdens een live concert midden februari 2006. Geen oubollige opnames dus, maar vers van de pers.

De heruitgaven zien er verzorgd uit met mooie foto’s (Phil Anselmo in Holy Moses shirt!), linernotes, alle teksten en soms vernieuwd artwork. De opnames zijn ook allemaal nog eens geremasterd, maar het geheel klinkt gelukkig nog vrij hetzelfde als de originele albums. Voor het volledige artwork, tracklisten en uitgebreide biografie verwijs ik naar de webstek van de band zelf. Binnenkort worden ook de overige werkjes van Heilige Moses opnieuw leven in geblazen. Dus ook de EP “Too Drunk To Fuck” (1992), “No Matter What’s The Cause” (1994), “Master Of Disaster” (2001) en “Disorder Of The Order” (2002) zal je binnenkort kunnen aanschaffen.

Reviewer: Kristof
Toegevoegd: 12 mei 2006

Meer Holy Moses: