19-10-2020

Anubis Gate - A Perfect Forever
Jaar van release: 2005
Label: Locomotive Music
Anubis Gate - A Perfect Forever
Twaalf jaar zijn en in een heavy metalband spelen, dat is toch wel extreem te noemen. Children Of Bodom (toen nog Inearthed) en Impaled waren al talented youngsters in het genre, maar de grondlegger van Anubis Gate was er helemaal absurd vroeg bij. Dat is inmiddels wel een jaar of twintig terug, en inmiddels kan aan worden genomen dat Jesper M. Jensen zichzelf bij onder andere de Deense thrashlegende Invocator heeft kunnen ontwikkelen. Eind jaren '90 ontmoeten verschillende oude vrienden uit de Deense scene elkaar weer, wat leidt tot de oprichting van de metalband Anubis Gate.

Om het gedrocht maar meteen bij de strot te grijpen; Anubis Gate speelt exact de soort muziek die je zou verwachten bij het horen van de bandnaam. Kundige heavy metal met de beste elementen uit de zware en mysterieuze bands Tad Morose en Morgana Lefay. Meer specifiek een Egyptisch aandoende sound zoals Iron Maiden die zich aanmat voor het majesteuze nummer "Powerslave". Anubis kneedt die verschillende brokken muzikale krachtpatserij tot een perfect sculptuur. Negen bijna volmaakte nummers, die in niets afkomstig lijken te zijn van een zogenoemde eenheidsworst. Complexe songstructuren met zowel krachtige Iced Earth-achtige riffs als licht moderne én neoklassieke elementen, zonder ook maar een ogenblik de draad kwijt te raken. De flirts met akoestische gitaren zijn meer dan charmant, keyboards zijn toegepast om een majesteus tintje te bewerkstelligen. En het werkt.

"Approaching Inner Circle" benadert heel dicht het gevoel dat de solo's van het Maiden-nummer "Powerslave" gaven. De drang om terug te spoelen om die solo's nóg eens te horen, keer op keer de rewind-knop indrukken om jezelf te verzekeren dat het kippenveleffect écht niet weggaat. En dat zit wel goed. Zanger Torben Askholm is een allemansvriendje. Hij lijkt te lenen van zowel Hansi Kursch (Blind Guardian) als Joachim Cans (Hammerfall) maar lijkt voornamelijk tussen die twee en de anonieme groep kloonzangers te zweven. Niet dat het iets uitmaakt, het klinkt namelijk best okay.

Dit alles speelt de band ogenschijnlijk zo moeiteloos klaar dat eenieder zich af gaat vragen waarop de genregenoten van deze zo getalenteerde Anubis Gate zo op aan het prutsen zijn. A-klasse heavy metal met een progressief tintje. Hier wordt een mens weer blij van.

1. Sanctified
2. Kingdom Come
3. Future Without Past