Demean - Today We Rise
Jaar van release: 2005
Label: Hawino Records
Demean - Today We Rise
Aan de opmars van de mensheid lijkt geen eind te komen. Al eeuwenlang marcheren we generatie na generatie met vaste stap naar de top der beschaving en alles wat daar voor de rest ook bij in 't pakket zit. Wij laten onze stem horen, onze wetten gelden en onze hand bepalen. Het ras der mensen staat in alle opzichten (terecht of onterecht) op de rijzende klomp deeg die dit planeet zowaar lijkt te ontstijgen!

Met "Today We Rise" haakt Demean prachtig op ons overontwikkeld bestaan in. Want enerzijds spreekt deze titel uiteraard voor zich, anderzijds druipt deze van sarcasme, indien de luisteraar de moeite zal nemen een vork ter hande te nemen en er eens stevig in te prikken. Dikke druppels spot zijn dan het gevolg en wie de teksten van Demean niet schuwt zal die bevestiging gauw tot zich kunnen nemen.
Demean is duidelijk een band met een boodschap. Middels de muziek proberen de heren ons wat oogkleppen af te werpen en te doen inzien dat de mensheid haar eigen graf graaft indien we niet drastisch wat roeren om gaan gooien. Demean zet de verwaanden op hun nummer, geeft de moedelozen een stevige peptalk en levert een stevige portie ongezouten peperkritiek jegens bepaalde aspecten van de samenleving.

De muzikale kant van Demean ontpopt zich als een combinatie van hardcore met een vleugje deathmetalinvloeden. Deze zijn vrij gering, toch heeft de vocalist zo nu en dan stevig gespiekt bij zijn lijkenminnende collegae. Ook de riffs zijn her en der bekende koek voor een doorgewinterde deathmetalfan. Maar daarmee is de koek dan ook echt wel op. De rest van de muzikale noten moeten het hebben van vage, agressieve, opgefokte en moddertrage aspecten hebben die nog wel het dichts tegen experimentele hardcore aanleunen. Het is zowiezo vrij moeilijk om deze band een goed passende sticker mee te geven.
De muziek houdt haar voorkomen voor de rest vrij simpel. Geen ingewikkelde gitaarsolo's, geen overmatige drumkunsten die menig onderkaak op losse schroeven zetten, Demean lijkt juist meer naar het primitieve toe te willen. Her en der een karig sampletje als toevoeging (een bijzondere keuze is het trompetgeschal in de eerste track) en wat effecten over stem, van tijd tot tijd. Voor de rest zet de muziek de teksten van de band kracht bij. Simpel doch treffend, althans, voor diegenen die er voor open staan.

Demean houdt wel overduidelijk van tegenstellingen. Van zowel traag als snel, krachtig als gedempt en hysterisch als ingetogen. "Today We Rise" heeft in dat opzicht vele gezichten waarmee deze plaat zich uit. En dat komt de band niet altijd even voordelig uit. Het geheel klinkt niet altijd even strak (met name de drums ), de vocalen worden op den duur te onoverzichtenlijk (daar er zoveel verschillende variaties zich een weg naar het album hebben gegraven) en het totaalgeluid krijgt niet de kenmerkende sound waar een luisteraar vaak waarde aan hecht.
Maar aan de andere kant is "Today We Rise" een vrij uniek album geworden. Uitermate ongeschikt voor mensen die van regelmaat, duidelijkheid en een goed gestructureerde groove houden maar des te interessanter voor een tolerant oor met een overactief hersenkastje aan de andere kant van het draadje.

Ik denk dat Demean met "Today We Rise" in vele opzichten een discutabele plaat heeft afgeleverd. Maar daarmee toont deze band het lef om een geheel eigenzinnig product in elkaar te draaien zonder zich te veel aan de muzikale conventies te houden. Een eerlijk en oprecht album dat zonder meer de aandacht trekt, op wat voor manier dan ook.

1. Shofar(intro)
2. Sacrifice Yourself
3. Against All Odds