25-09-2020

Frozen Soil - Dawning Of An Era
Jaar van release: 2004
Label: Eigen Beheer
Frozen Soil - Dawning Of An Era
Het eerste wat ik dacht toen ik deze mini-cd in mijn handen hield was ‘hmmz aparte cover’. Het gebeurt me niet vaak dat ik geconfronteerd word door een meisje die uit een wc-pot kijkt en waar op de achtergrond haar eigen naakte volwassen versie uit een soortgelijke wc-pot kruipt. ‘Ja’, denk ik bij mezelf, ‘deze groep heeft een verhaal te vertellen’.

Dat verhaal gaat over een meisje dat opgroeit en zoekt naar de essentie van het leven. Ze maakt veel miserie mee (gelukkig, want anders zou het maar een saai verhaal zijn) waar ze uiteindelijk toch verreikt uitkomt en de ‘shit’ achter zich laat. Kortom ze is herboren! Het hoesje van fotograaf/kunstenaar Jorgen Polman sluit dus mooi aan met teksten. De groep wil dus streven naar een 3-eenheid waarbij verhaal, beeld en uiteraard muziek één geheel vormen.

Je kan de muziek van de heren omschrijven als sfeervolle rock met metalgedeeltes en lichte proginvloeden. Zanger Valdo Mennens heeft een aangename rockstem maar kan ook een meer oprechte emotionele variant produceren. Het gitaarwerk is meer dan degelijk en ook de bassist voegt iets toe aan de sound (in tegenstelling tot 1258125 andere bassisten die gewoon de gitaarlijn volgen, maar dit geheel terzijde). De vier nummers, die samen een dikke twintig minuten duren, zijn live ingespeeld en dat is héél een goede zet geweest. De nummers ademen nu als het ware en in de rustige gedeeltes borrelen er mooie dingen naar boven.

In de niet ophoudende maalstroom van cd’s zal deze eerste mini-cd van de heren mij toch langer dan een dag kunnen bekoren. Rockliefhebbers moeten maar eens een kijkje gaan nemen op de webstek van deze vier Limburgers. En Valdo, stop eens met roken, je wilt toch niet dat je mooie stem over twintig jaar gaat lijken op die van Lemmy!

1. Tell me
2. Where’s my day
3. Broken (part I en II)