26-09-2020

Jigsore Terror - World End Carnage
Jaar van release: 2004
Label: Listenable Records
Jigsore Terror - World End Carnage
Het Zweedse grindcollectief Jigsore Terror, met onder andere leden van Birdflesh, werd de afgelopen maanden met een hoop bombarie aangekondigd, als ware de band de Bloodbath van de grindcore. Er werd te pas en te onpas met de term “Old school grindcore” gesmeten en met “Total tornado earthquake smashing thundering blast” kwam de bio ook niet aan superlatieven tekort.

De verwachtingen waren dan ook hooggespannen, want niet zelden staat de term Old School synoniem voor kut met peren. Nu de plaat eindelijk rondjes draait in mijn cd-speler kan ik echter maar één ding concluderen: dit ís gewoon echte old school grindcore. In essentie bloedsimpele muziek, maar met een power en een zekere swing die de groten van weleer ook hadden. Dat de heren hun klassiekers kennen is duidelijk, want de invloeden van Napalm Death en Terrorizer, maar vooral die van Repulsion liggen er duimendik bovenop. Nog even los van de wel heel erg gejatte bandnaam, albumtitel en songtitels, maar luister eens naar een nummer als Reeking Death. Dat had op een plaat als Horrified zeker niet misstaan. Jigsore Terror staat door de uitstekende instrumentbeheersing en de moddervette, zeer geslaagde productie van Mieszko Talarczýk echter met beide benen in 2004, zodat World End Carnage niet oubollig en gedateerd klinkt. Zodoende is de plaat één grote, dikke middelvinger geworden naar al die brasbands die de old school sound grondig verkrachten met hun boutproducties en de technische capaciteiten van een Orang Oetang (onderschat die beesten niet!).

Het originaliteitgehalte van een cd als deze is natuurlijk nul komma niks, en in een wereld waar er Nasums en Pig Destroyers bestaan is Jigsore Terror natuurlijk geen unieke en baanbrekende band. Tussen de golf van Carcass-klonen en ingewikkelde hydracore-bands die de grindmarkt de laatste tijd hebben bezet is Jigsore Terror echter wel een prettige afwisseling op het menu.

1. Gorging On Exposed Artistries
2. Skeletal Decomposition
3. Slaughtered Existance