Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Feral - To Usurp The Thrones
Jaar van release: 2024
Label: Transcending Obscurity Records

 -

Heel productief zijn ze niet, de mannen van Feral. Na het verschijnen van Flesh For Funerals Eternal hebben we zes jaar moeten wachten op de nieuwe full-length To Usurp The Thrones, dat pas de vierde plaat is sinds de conceptie van de band in 2007. Het mogen dan geen veelschrijvers zijn, consistent zijn ze wel, want net als op de eerste drie albums krijg je een lekker potje lompe en brute old school death metal voorgeschoteld dat het bloed sneller laat stromen en het hoofd doet bangen.

Stilistisch gezien bevindt Feral zich ergens in de driehoek Entombed, Grave en Bolt Thrower. Dit betekent dat de HM2-cirkelzaag vanaf de eerste seconde door je boxen raast en niet meer uitgaat tot de laatste tonen zijn weggestorven. Feral slaagt erin de muur van laag en smerig gitaargeluid neer te zetten die zo kenmerkend is voor deze stijl van Zweedse death metal. De productie is niet overal even glashelder, maar dat hoeft ook niet, zolang de bruutheid en agressie van de band maar goed overkomen, en dat is hier zeker het geval.

Een groot deel van het album wordt gespeeld in de hoogste versnelling en met maximale intensiteit, waarbij de rauwe en diep-grommende vocalen van zanger David Nilsson je voortdurend bij de les houden. Toch moet je de uitschieters vooral zoeken op die momenten dat het tempo omlaag wordt geschroefd. De band is duidelijk op zijn best in de tragere stukken, waarbij de groove voelbaar wordt en er ruimte is voor muzikale accenten. Deze zorgen voor meer diepte in de riffs en scherpere contrasten tussen de snelle en langzame segmenten.

Vile Malediction, bijvoorbeeld, heeft een groovy opening die je het nummer intrekt en kent een prachtige trage breakdown naar het einde toe, waarin slam-invloeden te herkennen zijn. Bound To The Dead is veruit het sterkste nummer op de plaat. Het start met een interessante d-beat onder een bouncy riff, waarbij de bas er lekker doorkomt. De verwachte versnelling komt precies op tijd, namelijk op het moment dat de anticipatie, en daarmee de spanning, het hoogst is. Het verrast en boeit van begin tot einde. In Into The Ashes Of History zorgen afwijkende high-hat-accenten in de break, de verrassende en melodische Lamb Of God-achtige riffs en het korte, maar krachtige basintro dat dit nummer ruim boven de middelmaat wordt uitgetild. In To Drain The World Of Light, met een riff die misschien iets té opvallend knipoogt naar World Eater van Bolt Thrower, zijn het Nilssons gevarieerde en krachtige zanglijnen die van een goede een heel goede deathmetal-track maken.

Dat trager niet altijd beter is, bewijst The Devouring Storm, dat chaotisch begint en dat nooit echt op gang komt, alsof de heren er niet in slaagden een rode draad te vinden en maar wat ideeën aan elkaar hebben geplakt. En dat zes minuten lang. Het blijkt nog niet zo eenvoudig om al die tempowisselingen in goede banen te leiden, zeker niet omdat de meeste songs de vier minuten ruim passeren. Decimated en Phantoms Of Antiquity beginnen beide met een lekkere groove, ook in de snellere segmenten, maar zakken dan weg in zwakke middenstukken waarin de band een beetje zoekende lijkt.

Nu is de term zwak hier nogal relatief, want slecht wordt het namelijk nergens. Usurp The Thrones pakt de draad van de voorgaande albums zonder al te veel problemen weer op. Je weet inmiddels wat je krijgt bij Feral en dat is op zichzelf een compliment. Veel nieuws hoef je niet te verwachten en heel origineel is het allemaal niet, maar de songs steken over het algemeen goed in elkaar en de riffs zijn vet en gevarieerd, zodat het nergens gaat vervelen. Een degelijke middenklasser, zo zou je de band kunnen omschrijven: consistente kwaliteit met af en toe een uitschieter naar boven. Muzikaal gezien scoren de heren ook een vette voldoende, al mag er met betrekking tot de gitaarsolo's wat mij betreft nog wel een tandje bij. Een goede, maar geen uitzonderlijke plaat dus voor alle liefhebbers van de klassieke Zweedse deathmetal-sound.

Tracklist:
1. To Drain The World Of Light
2. Vile Malediction
3. Deformed Mentality
4. Bound To The Dead
5. The Devouring Storm
6. Spirits Without Rest
7. Decimated
8. Phantoms Of Antiquity
9. Soaked In Blood
10. Into The Ashes Of History
11. Stripped Of Flesh

Score: 74 / 100

Reviewer: Jürgen
Toegevoegd: 19 november 2024

Meer Feral:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.