• Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Gatecreeper - Dark Superstition
Jaar van release: 2024

-

Gatecreeper is een band die zich de afgelopen jaren stukje bij beetje omhoog heeft geworsteld en inmiddels is uitgegroeid tot een van de betere acts binnen in de deathmetal-scene. De band uit Phoenix, Arizona, staat bekend om de levendige liveshows en hun eigenzinnige op de Stockholm-sound gebaseerde death metal. Hun groeiende populariteit bleef niet onopgemerkt, want na het verschijnen van de EP An Unexpected Reality (2019) werd de band binnengehaald door Nuclear Blast.

Een dergelijke overstap wekt grote verwachtingen, die de band met hun derde langspeler Dark Superstition meer dan waarmaakt. Het is in meerdere opzichten een opmerkelijk album. Op de eerste plaats valt de productie op, die sfeervol is en de zware en duistere klanken van de band goed tot hun recht laat komen, zonder dat de details verzuipen in een overdaad aan laag. Maar dat is wat je mag van verwachten als een band de overstap maakt naar een van de grote labels.

Daarnaast valt op hoe afwisselend het album geworden is. In het begeleidende persbericht valt te lezen dat Fred Estby van Dismember een belangrijke rol gespeeld heeft in de pre-productie. Het is dan ook niet vreemd dat de invloed van deze Zweedse band hier en daar duidelijk te horen is, zoals in Masterpiece Of Chaos, een van de hoogtepunten van de plaat. Het is een nummer met een diepe, bijtende gitaartoon en een traag, doomy tempo, met een aantal tempoversnellingen die een trashy vibe met zich meebrengen. De piepende, door Death beïnvloedde accenten van gitaristen Eric Wagner en Israel Garza geven het nummer nog een extra klassieke lading.

Maar er is meer aan de hand. De eerste single van Dark Superstition, The Black Curtain, maakte al duidelijk dat Gatecreeper ook druk aan hun sound gesleuteld heeft. The Black Curtain beweegt weg van de old school death metal, richting de tragere meer swingende en melancholische groove van bands als Paradise Lost, Type O Negative en Amorphis. Gecombineerd met de zang van Chase H. Mason, die hier nog dichter naar Obituary’s John Tardy beweegt dan op de vorige platen al het geval was, is het resultaat een soort death ’n roll. Gelukkig lijkt de band niet over één nacht ijs te zijn gegaan, want het nummer zit goed in elkaar en blijft boeiend door de sterke en afwisselende riffs.

Dark Superstition is een album van twee stijlen: aan de ene kant de klassieke death metal waar we Gatecreeper van kennen, al is het duidelijk minder agressief dan op An Unexpected Reality. Voorbeelden hiervan zijn A Chilling Aura en Caught In The Threads, knallers van old school death metal songs, agressief, beukend en beklijvend. Mason heeft de meer metalcore uitschieters in zijn stem behoorlijk ingetoomd en weet daardoor veel consistentere zangpartijen neer te zetten, waarin ruimte is voor subtiele accenten die de sfeer ten goede komen. Aan de andere kant is er het nieuwe geluid, trager, swingender en duidelijk melodischer – of wellicht moet ik zeggen melancholischer. Voorbeelden hiervan zijn Dead Star en het al eerder genoemde The Black Curtain. Hier en daar komen de twee stijlen ook samen, zoals in Superstitious Vision. Dat dit niet altijd gelukkig uitvalt, bewijst Tears Fall From The Sky, verreweg het minste nummer. Het kabbelt een beetje voort op een te laag tempo, zonder de spanning en de sfeer die de rest van de plaat kenmerkt.

Het interessante aan Dark Superstition is dat het een weergave is van een band die zich op een breuklijn in zijn bestaan lijkt te bevinden: de heren hebben een stap vooruit gezet, maar hebben het verleden nog niet helemaal van zich af kunnen schudden. Het zal interessant om te zien of ze deze mix van stijlen blijven handhaven, of dat ze zich verder in de nieuwe richting zullen ontwikkelen. Het levert in elk geval een heel gevarieerde plaat op waar veel te ontdekken valt. Daarnaast blijft Gatecreeper gelukkig nog steeds betonharde riffs en aanstekelijke songs produceren. Het enige minpuntje dat vermeld moet worden is dat het solowerk op deze plaat matig is, een euvel dat ook het eerdere werk kenmerkte. Gelukkig doet dat weinig tot geen afbreuk aan het algehele luistergenot van dit album.

1. Dead Star
2. Oblivion
3. The Black Curtain