• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Tyran - Tyran's Oath
Jaar van release: 2024
Label: Iron Shield Records

-

Het Duitse gezelschap Tyran is opgericht toen de corona-ellende op zijn hoogtepunt was. Daardoor hadden de mannen behoorlijk wat tijd om aan hun geluid en stijl te werken en liet de eerste liveshow even op zich wachten. De eerste demo's stammen al uit 2020, terwijl het eerste optreden in 2023 plaatsvond. Het debuutalbum Tyran's Oath liet nog wat langer op zich wachten, maar dat wachten wordt beloond met maar liefst negen aanlokkelijke songs en een bonustrack.

De uiteindelijke stijl is Teutoonse heavy metal die klinkt alsof deze zo afkomstig is uit het begin van de jaren tachtig. Hoewel dat zeker de hoogtijdagen van dit genre zijn, komen er op het moment zoveel platen uit die dit glorieuze decennium eer betonen door muziek te maken die bolstaat van referenties aan die tijd dat het overzicht enigszins zoek is. Voor het luistergenot maakt dat verder weinig uit, want al vanaf de eerste gitaaraanslagen, de hoge openingskrijs en de opzwepende ritmesectie zit dat op dit debuut wel snor. Protectors Of Metal heeft speedmetalriffs, een aanstekende energie en fijne, melodieuze refreinen. De productie is behoorlijk met een duidelijk hoorbare basgitaar en een fijn livegevoel en -geluid.

Originaliteit is geen woord dat in verband kan worden gebracht met dit kwintet. Zelfs de titels zijn een allegaartje van bijeengeraapte metalclichés. De pret wordt er echter niet minder om. De eerste single Bomber, niet te verwarren met de Motörhead-klassieker, heeft veel weg van Judas Priest's Freewheel Burning, maar geeft er genoeg eigen inhoud aan om ondanks de gelijkenissen fris voor de dag te komen. Alles staat in het teken van pakkende en energieke songs die beklijven en vermaken. Vrijwel elke track voelt aan als een warm bad en wekt meteen de interesse.

Naast Judas Priest doet de muziek denken aan de welbekende namen: Saxon, Accept, Helloween, het vroege Queensrÿche, Motörhead, AC/DC en Iron Maiden. Tijdens Riot In The Streets wordt er openlijk geflirt met Maiden's 2 Minutes To Midnight, terwijl je tijdens het refrein van Highway Warriors zanger Michael Kiske (Helloween) al bijna kunt horen in de hoge uithalen. Het gebrek aan originaliteit maakt Tyran ruimschoots goed met enthousiast musiceren en buitengewoon pakkende songs. Het levert een fijn debuut op dat voor liefhebbers van traditionele metal geen moment verveelt.

1. Protectors Of Metal
2. Bomber
3. Fists Of Iron