• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Tower Hill - Deathstalker
Jaar van release: 2023
Label: No Remorse Records

-

Het Canadese Tower Hill was eerst een eenmansproject. Sinds dat prille begin in 2020 is de band rondom zanger R.F. Traynor echter uitgegroeid tot een kwintet. Dat is wel zo makkelijk met touren. Aan de cover van het debuutalbum Deathstalker valt al te zien dat het hier om onvervalste traditionele heavy metal draait. Het is niet alleen het artwork dat doet denken aan Running Wild, Hammerfall, Blind Guardian en vele collega's, maar ook op muzikaal gebied is er flink wat overlap en dan vooral met de twee eerstgenoemde bands.

Tower Hill vindt het wiel niet opnieuw uit, maar maakt wel vermakelijke muziek, zo blijkt uit de openings- en titeltrack Deathstalker. De muziek is melodieus en niet al te ingewikkeld, het gitaarwerk speels en niet al te zwaar en de vocalen zijn hoog en bij momenten bijzonder enthousiast (Kings Who Die). De single The Claw Is The Law en het opzwepende Kings Who Die zijn flinke uitschieters. Beide songs zijn lekker energiek en staan bomvol pakkende melodieën. Hier en daar valt een fijne baslijn te ontwaren. De ritmesectie had echter pittiger gekund en ook had er meer met het dubbele gitaarwerk gedaan kunnen worden.

Titelsong Deathstalker en de meeste overige songs volgen een vaste receptuur van pakkende melodieën en refreinen om vlak voor de afsluiting uit te pakken met een gitaarsolo en wat modulaties. Het maakt dat het album vertrouwd, maar ook voorspelbaar en wat saai klinkt. Hoewel de songs met een gemiddelde duur van zo'n vierenhalve minuut niet overdreven lang zijn, voelen enkele tracks toch lang aan.

Dat geldt vooral voor In At The Death. De chanty-achtige track heeft vervelende, schokkerige zanglijnen en dito gitaarwerk. Het loopt voor geen meter. De melodieuze refreinen en de stevige solo kunnen dat euvel niet verhelpen. Over het algemeen had er ook meer variatie in de zang gekund. De constante stemverdubbelingen gaan op den duur vervelen en tegenstaan.

Ondanks dat het op momenten stroef loopt, levert Tower Hill toch een redelijk fijn album in de middenmoot af. Het is moeilijk om enige aanstoot aan deze plaat te nemen en dat is meteen ook het probleem. Er wordt te veel op veilig gespeeld. Op een eventueel vervolg mag het best meer wringen.

1. Deathstalker
2. The Claw Is the Law
3. Fighting Spirits