• Sven Karlsson (Soilwork) - 46

• Michiel Eikenaar (Nihill) - 2019

Saturday Night Satan - All Things Black
Jaar van release: 2024
Label: Made Of Stone Records

-

All Things Black is het debuutalbum van de Griekse formatie Saturday Night Satan. De band valt niet alleen op vanwege de prikkelende bandnaam, maar ook door de smakelijk likkende zwarte kat van het artwork (denk ook aan het album Impeckable uit 1977 van Budgie). Het gezelschap zoekt zijn invloeden in de hardrock van de jaren zeventig tot negentig en in occulte sferen. Namen als Lucifer, Ghost, Led Zeppelin, Black Rebel Motorcycle Club en consorten komen bovendrijven tijdens het beluisteren van deze plaat. De meeste bands die hun heil zoeken in duistere, duivelse horrorfilms hebben een retrokarakter en houden het bij een sound passend bij donkere jarenzeventigacts. De groep rond gitarist/bassist Jim Kotsis (Black Soul Horde) en zangeres Kate Soulthorn onderscheidt zich door modernere invloeden te integreren in zijn geluid, zodat het net wat origineler en frisser klinkt.

Het resultaat is negen tracks met elk een geheel eigen karakter. Zo zijn 5AM, Witches' Dance en Of Love And Void stevige, rappe rocktracks met zwaar gitaarwerk en een duistere inborst die versterkt wordt door een agressieve ritmesectie. Aanvankelijk lijken het vrij traditionele songs in de traditie van de jaren zeventig, maar in de overgangen en refreinen duiken modernere (alternatieve en indierock) invloeden op. Dat onverwachte element is wennen, omdat de tracks zo sfeervol openen dat je denkt met een traditionelere band van doen te hebben. Wanneer je eenmaal gewend bent geraakt aan die onconventionele wisselingen, zijn de duistere rocksongs een warm bad met als constante de pakkende zanglijnen van Soulthorn en het uitstekende musiceren.

De tracks zijn rijkelijk gelardeerd met geluidseffecten en extra instrumentatie (denk aan synthesizer-, strijk- en fluitpartijen). Hier en daar zijn er wat tweede (grommende) stemmen, maar deze en ook de genoemde extra instrumenten zijn soms moeilijk te ontwaren in de vrij luide mix. Er valt veel te ontdekken, maar het is af en toe lastig zoeken. Daar valt nog winst te boeken op een anderszins indrukwekkend debuutalbum. Devil In Disguise lijkt wel wat op demonische postpunk, terwijl de lieflijke ballad By The River ontroert met akoestische elementen die ook in het afsluitende Of Love And The Void aanwezig zijn. De titeltrack doet zijn naam eer aan door te openen met donker synthesizerwerk om over te gaan in gehaaste, onheilspellende zang- en gitaarpartijen. Het is verrukkelijk ongemakkelijk, met verlichting in de melodieuze refreinen.

Saturday Night Satan lift mee op de populariteit van traditionele rockmuziek vol duistere, occulte invloeden. De Grieken geven er echter een eigen draai aan door hun muziek te doorweven met moderne, verrassende elementen: horrorrock met een twist. Er wordt uit meer vaten getapt dan nostalgie en herkenning alleen. Het knappe musiceren maakt indruk, maar de productie mist diepte. Live is die er misschien wel en kan het gezelschap daar in de toekomst zijn voordeel mee doen.

1. 5AM
2. Rule With Fire
3. Devil In Disguise