• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Atreyu - The Beautiful Dark Of Life
Jaar van release: 2023
Label: Spinefarm

-

In de tijd dat metalcore groot werd, wist Atreyu een aantal lekkere platen af te leveren. Zo kwam de Amerikaanse formatie prima voor de dag met The Curse (2004) en A Death-grip On Yesterday (2006). Desondanks lukte het Atreyu niet om zich definitief te scharen tussen grote genre-genoten als Bullet For My Valentine en Trivium. Vervolgens ging het collectief een wat radiovriendelijkere koers varen, met als gevolg dat nieuwe muziek acceptabel bleef, maar nergens memorabel werd.

In 2020 besloot vocalist Alex Varkatzas om Atreyu vaarwel te zeggen en sindsdien is drummer Brandon Saller de voornaamste zanger en neemt bassist Marc McKnight de ruwe vocalen voor zijn rekening. De eerste plaat in deze nieuwe samenstelling, Baptize (2021), werd gemengd ontvangen en voor het nieuwste wapenfeit besloot de band voor een ietwat andere aanpak te gaan.

Niet dat er muzikaal heel andere wegen worden bewandeld, want Atreyu maakt nog steeds metalcore-gelinkte nummers met een commerciële rock-inslag. Qua opzet is er wel voor een nieuwe route gekozen en dan vooral op promotioneel gebied. Om veel momentum te creëren werden nummers van The Beautiful Dark Of Life stukje bij beetje uitgebracht in de loop van het jaar via drie ep's. Al deze tracks zijn nu gebundeld en aangevuld met drie nieuwe composities.

Op deze plaat komt de formatie goed voor de dag. Vooral productioneel en songtechnisch weet Atreyu indruk te maken. Waar veel songs op het eerste gehoor vrij cliché overkomen, weet de groep zo nu en dan interessante zijpaden te bewandelen of te zorgen voor fijne, groovende breakdowns. De wat snellere tracks rocken lekker weg en de wisseling van vocalen houdt de luisteraar bij de les. Zo hakt opener Drowning er fijn in en is deze track een bloemlezing van de variatie die Atreyu te bieden heeft. Ook laten Capital F, Gone, Come Down en het aan Nine Inch Nails refererende God/Devil een goede indruk achter.

Daarentegen staat ook een aantal kritische punten. Het is jammer dat Atreyu vaak het gaspedaal loslaat of helemaal niet intrapt. Het zorgt een beetje voor een verstoorde dynamiek. Ook mag het wel meer afwisselen qua opzet van de tracks. Waar in de nummers zelf veel variatie te vinden is, worden veel van deze tracks op dezelfde manier opgebouwd, waardoor zeker bij de eerste luisterbeurten het een en ander veel op elkaar lijkt. Ook zou er best nog meer gebruikgemaakt mogen worden van de ruwe vocalen van McKnight. Er is niet mis met de zang van Sallar, maar de rauwe stem van de bassist voorziet het geheel af en toe van de nodige pit.

Los daarvan brengt Atreyu met The Beautiful Dark Of Life een meer dan degelijke plaat uit. De band is inmiddels ver verwijderd van zijn geluid uit de begindagen en boort tegenwoordig een ander publiek aan. Desondanks weten de mannen af en toe fijn te knallen en zitten de tracks goed in elkaar, met daarbij de nodige hitpotentie. Iets meer variatie in het materiaal is wel gewenst. De liefhebber van melodieuze en catchy metal kan zich hier in ieder geval prima aan wagen.

Tracklist
1. Drowning
2. Insomnia