• Sven Karlsson (Soilwork) - 46

• Michiel Eikenaar (Nihill) - 2019

Unlocked - Bedlamite
Jaar van release: 2024
Label: eigen beheer

-

Bedlamite is het debuutalbum van Unlocked, een nieuwe band die voor het eerst live te zien zal zijn op Grindhoven. Wat je kunt verwachten van de Eindhovense formatie is brute death met elementen van thrash en black. Bedlamite is een verouderde term voor een gek, maniak of een krankzinnig persoon. De teksten gaan over de beestachtige behandelmethoden van patiënten in de 19e-eeuwse gestichten.

Unlocked is begin vorig jaar gevormd door frontman Joost Aanraad en het gitaristenduo Benny Bats en Roel van Kruysdijk. Benny en Roel, die beiden ook de baspartijen voor hun rekening nemen, vormen al langer een duo. Ze spelen samen in Soulemission en maakten tot 2008 deel uit van Prostitute Disfigurement. Benny en Joost kennen elkaar nog van Tombe, eveneens een Eindhovense band die na twee demo's uit elkaar ging. Niemand minder dan Kevin Paradis (Benighted) heeft plaats genomen achter de drumkit. De productie van Bedlamite was in handen van Yarne Heylen (Carnation).

De brute death van de heren is redelijk technisch en de diepe grunts van Joost zijn moeilijk te verstaan, maar je kunt de stijl niet echt vergelijken met de Amerikaanse brutal death van bijvoorbeeld Suffocation, Dying Fetus of Nile. Het album als geheel bevat voldoende variatie en ademruimte om niet iedere luisteraar af te schrikken. Vooral daardoor heeft het geheel meer raakvlakken met de meer toegankelijke stijl van Prostitute Disfigurement en dan vooral Descendants Of Depravity (2008). In vergelijking tot die plaat is het technische karakter overeind gebleven, de old school vibe terug van weggeweest en zijn de vocalen bruter. Vooral de intensiteit van Bedlamite is hoger, waardoor de speelduur van ongeveer een half uur ook toereikend is.

De plaat heeft een boeiend thema en het is jammer dat de teksten niet of nauwelijks te verstaan zijn. Er is voldoende informatie te vinden over de onmenselijke omstandigheden en de afschrikwekkende behandelmethoden van geesteszieken in de negentiende eeuw. Vooral het St. Mary Bethlehem (of Bethlem Royal Hospital) in Londen is berucht en vormt de inspiratiebron voor horrorboeken, films en televisieseries. Het was een nachtmerrie voor patiënten. Kleine cellen waarin ze aan de bedden of muren waren vastgeketend (Shackled In Irons) en buitengewoon griezelige, wrede behandelingen die ze moesten ondergaan. Een groot schandaal uit de geschiedenis van Bedlam is het tonen van de patiënten aan het publiek (Show Of Bedlam), waaruit het ziekenhuis inkomsten haalde.

In aanloop naar de release verschenen drie singles, de opener Bloodcult, gevolgd door Junod's Way met een drum-playthrough en tenslotte Trapped Inside met een gitaar-playthrough, die tezamen een redelijke indruk van het album als geheel vormen. Iedere track wordt gekenmerkt door pakkende riffs, gevarieerd slagwerk en goede songstructuren. Uitschieters zijn Show Of Bedlam, het fraai ingeleide Crimson Walls en de afsluiter Evil Incarcerated (het eindigen met een fade-out zal ik de heren niet aanrekenen). Vooral deze tracks maken duidelijk dat de stijl van Unlocked veel verder gaat dan brute death en ook liefhebbers van technische death zal aanspreken.

De muziekstijl zal slechts een beperkte groep metalheads aanspreken en de bandnaam is zeker niet uniek, maar met Bedlamite geeft Unlocked een indrukwekkend visitekaartje af. De kracht is het gevarieerde karakter en het hoge technische niveau.

1. Bloodcult
2. Junod's Way
3. Show Of Bedlam