• Yves Huts (Epica) - 45

• Nick Menza (Megadeth) - 2016

Unto Others - Strength II ...Deep Cuts
Jaar van release: 2023
Label: Roadrunner Records

-

De uit Oregon afkomstige gothicmetalformatie Unto Others levert in 2022 het prima tweede album Strength af, dat met twaalf songs wellicht iets aan de lange kant is. Het middenstuk van die anderszins buitengewoon interessante en vermakelijke plaat kent namelijk enige sleur voordat deze de bijzonder pakkende draad van de openingstracks weer oppakt. Volgens zanger Gabriel Franco had de plaat echter nog langer moeten zijn in de vorm van een dubbelaar. Daar had het platenlabel geen trek in en het viertal moest kiezen. De nummers die het toen niet hebben gered zijn heden verkrijgbaar op de extended play Strength II …Deep Cuts.

Althans, bij het grote publiek, want de zes tracks waren al eerder in gelimiteerde oplages beschikbaar op gekleurd vinyl. Een cd-versie volgt schijnbaar kort op de recente digitale release. Een hoop gedoe, maar onbekend materiaal van Unto Others wil je niet aan je voorbij laten gaan. Dat geldt ook voor de nummers van deze ep, want ondanks dat ze het album niet gehaald hebben, zijn ze vrij aardig. Vooral Sailing In The Darkness en Over Western Shores doen het goed met aantrekkelijk, duister gitaarwerk en de liefdevolle zang vol warme, breekbare hopeloosheid van Franco. Het is allemaal bijzonder innemend, al haalt dit materiaal het niet bij de rauwere songs van het debuutalbum zoals Give Me To The Night en Nightfall. Het ligt dichterbij When Will Gods Work Be Done en Downtown van Strength. Niet gek ook, want het was voor dezelfde plaat bedoeld.

Op de b-kant van deze ep staat een ijzersterke Scorpions-cover. De desolate sfeer van het nummer komt in handen van Unto Others zo goed tot uiting, dat je bijna denkt dat het geschreven is voor de Amerikanen. Er wordt afgesloten met twee demo's die best de volledige, afgeronde behandeling hadden mogen krijgen, want de typische gothicrocksongs vol jarentachtigvibes zijn misschien wel het meest aanlokkelijke aan deze uitgave. Ook had er meer aandacht aan het artwork besteed kunnen worden, want dat is simpelweg de hoes van Strength in een andere kleur. Het voelt wat goedkoop aan en omgeeft de tracks met de nare bijklank van restproduct. Dat verdient de muziek niet. Het is een leuke uitgave, maar er had meer ingezeten.

1. Sailing In The Darkness
2. The Fire Of Youth
3. Over Western Shores