• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Cordura - Nibiru X en Annurth
Jaar van release: 2023
Label: Eigen beheer

-

Sommige platen hebben wat meer luisterbeurten nodig om volledig te begrijpen waar je naar luistert en om alles in je op te nemen. Dit soort complexiteit kan overweldigend zijn, maar in het geval van de Sloveense band Cordura pakt het goed uit. Met iedere luisterbeurt ontdek je weer wat nieuws, terwijl je ook gewoon keer op keer blijft genieten van een sterke plaat, die vooral technisch vakmanschap uitstraalt.

Cordura is een techdeathband, opgericht door gitarist Tim Draksler (Cvinger, Marax) in 2012. Verder bestaat het trio uit drummer Grega Plamberger (Cvinger, Marax, Obscurum) en zanger Nejc Heine (Cvinger, Dalklhu). In 2013 verscheen het debuut Astral Projection, waarna de ep Pantheon Of Bionic Gods (2016) en het album Live At Wacken 2018 (2020) volgden. De heren leggen de focus op het combineren van metal en experimentele muziek met een verhaal. Om dit concept goed te kunnen omzetten, is ook het merk Cordura Universe opgericht. In februari 2023 brengt de formatie de eerste twee ep’s Nibiru X en Annurth uit. Die behoren tot het grotere geheel The Saga Of Seven Worlds, dat uit zeven ep’s bestaat en dat de komende jaren in delen uitgebracht zal worden.

De ep Nibiru X bevat zes nummers. Het is razendsnelle, technisch hoogstaande en complexe muziek, waarin duidelijk progressieve en jazz-elementen terug te horen zijn. Er wordt niet gedaan aan rustig beginnende intro’s. Met 0.1.3. Messiah gaat de ep stevig van start en daagt Cordura de luisteraar uit. Het tempo is hoog, de vocalen woedend en de riffs razend. 0.2.3. Adam en 0.3.6. The Trojan houden dit tempo vast en laten opvallende futuristische geluiden horen. De prog- en jazz-invloeden komen bij deze tracks ook goed uit de verf in fraaie ritmewisselingen en baslijnen. Met 0.4.6. Sacrifice laten de heren het tempo iets los, waardoor de teksten en details veel duidelijker naar voren komen. Het is een groovend nummer, maar dan in een technical/death-jasje. Ondanks de gematigde insteek kan deze track zeker wedijveren met de gewelddadigere nummers en is deze de favoriet van deze plaat.

Annurth is een ambienttrack met een respectabele lengte van iets meer dan 23 minuten en laat je in een gevoel van diepe ontspanning achter. Het mag dan wel een sterk contrast zijn met het brute geweld dat eraan vooraf ging, maar het is het beluisteren zeker waard. Er gebeuren geen drastische dingen. De subtiliteit van de track maakt het geheel mooi. Misschien geen track waar je altijd zin in hebt, maar zeker de moeite waard om eens een moment voor vrij te maken.

Al met al zijn deze twee ep’s een boeiende start van een veelbelovend project van deze band. Vooral Nibiru X laat horen wat de heren in huis hebben. De futuristische sound en de bijbehorende effecten zijn details waar je van moet houden, maar de kern van deze plaat is stevige, goede muziek. De technische hoogstandjes zijn indrukwekkend en laten de luisteraar geen seconde tot rust komen. Door de complexiteit is luisterplezier ook na meerdere luisterbeurten gegarandeerd.

Tracklist Nibiru X:
1. 0.1.3. Messiah
2. 0.2.3. Adam