• Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Dungeon Crawl & Throne Of Iron - The Side Quest
Label: Wise Blood Records

-

The Side Quest is een split van het label Wise Blood Records, waarop de bands Throne Of Iron en Dungeon Crawl te horen zijn. De stijlen van beide bands vullen elkaar goed aan, maar zijn ook verschillend genoeg om een eigen unieke input te geven. Vooral het Dungeons & Dragons-thema is de gemene deler, waarbij het enthousiasme voor dit fantasie-rollenspel ervan afspat.

Dungeon Crawl is een in 2015 opgericht soloproject afkomstig uit de San Francisco Bay Area. Het is een thrashmetalband met D&D (Dungeons & Dragons) als grootste inspiratiebron. In 2019 verscheen de demo 1 Demo, gevolgd door de singles Crypt Of A Thousant Eyes (2021) en Firing Squad (2022), evenals het album Roll For Your Life in 2021.

Heavymetalband Throne Of Iron uit Indiana (VS) deelt deze inspiratiebron. De vierkoppige formatie bestaat uit bassist Arzab Of The Howling Abyss, drummer Jacob Lett (GraveRipper), gitarist Corwin Deckard (Behir) en zanger Tucker Thomasson (Behir, Crowtein). Deze formatie bestaat sinds 2017 en is sindsdien zeer actief. De drijfveer voor het opnemen van de eerste demo in 2018 was het overlijden van Manilla Road-frontman Mark “The Shark” Shelton. De invloeden van Manilla Road’s muziek zijn duidelijk terug te horen. De split is opgenomen in de Megadungeon Recording, The Underdark, and Darkdive Recording-studio. De mix en mastering zijn gedaan door Tucker Thomasson. De sound lijkt door analoge mixing geïnspireerd te zijn en vooral Tuckers vocalen komen er wat echoënd uit. De sound is amateuristisch. Er zit zeker ruimte voor verbetering in.

Dungeon Crawl trapt de plaat instrumentaal af met het retro klinkende synthesizer-intro Minions Of A Dark Master. Er heerst een avontuurlijke sfeer, waarbij gevaar op de loer ligt. Hierna barst het thrashgeweld los met het catchy Where The Coin Falls, waarin vooral de vlijmscherpe gitaren tijdens sterke solo’s overtuigen. Critical Failure laat een ballistische snelheid en agressie horen. Niets is zo frustrerend als een D20 die van een negentien naar een één kantelt, terwijl het personage in een gevecht met een Beholder verwikkeld is en nog zestien HP en twee pijlen heeft om dit monster af te maken. De woede die dit soort kritische mislukkingen kan oproepen, is goed terug te horen in dit stevige nummer.

Met Gods Of Liquid Gold neemt Throne Of Iron het stokje over. De formatie heeft een veel traditionelere sound dan Dungeon Crawl. De heren brengen het D&D-thema met hun epische power metal een stuk beter over door muzikaal een groots, energiek gevoel te creëren. De klassieke heavy metal wordt ondersteund door wat moderne grooves en thrashinvloeden. Vooral Curse Of The Lightningmancer is erg catchy met traditionele heavymetalvocalen en powerriffs. Tricksters is het pittigste nummer en komt dichterbij de stijl van Dungeon Crawl, maar dan met een epischere sfeer.

The Side Quest zal fans van Dungeon & Dragons meer enthousiasmeren dan andere metalheads. Het is een leuke samenwerking, waarbij het vooral leuk is om de lyrische hints naar het spel te vinden. Maar de lp overtuigt niet met de sound en kwaliteit. De muziek van Dungeon Crawl zit prima in elkaar, maar de band brengt het thema minder goed over. Throne Of Iron doet dit beter, maar spreekt muzikaal minder aan. In beide gevallen is de sound niet erg goed. Wel zijn de tracks erg catchy met vooral meeslepende solo’s. Het is zeker een plaat om eens met vrienden te beluisteren na gezamenlijk door een dungeon gewoed te hebben.

1. Minions Of A Dark Master
2. Where The Coin Falls
3. Critical Failure