• Paul Barker (Ministry) - 64
  • Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Grave Digger - Symbol Of Eternity
Label: Rock Of Angels Records

-

In 1980 werd Grave Digger geformeerd, vier jaar later verscheen het debuut Heavy Metal Breakdown en daarna nog eens twintig studioalbums. Een discografie om u tegen te zeggen en alle platen zijn ook nog eens minstens degelijk te noemen. En dat terwijl er nergens wordt afgeweken van de doodeenvoudige heavymetalstijl. Een Grave Digger-album gedijt het best als er een rode draad door de nummers loopt. Ook al valt de band regelmatig muzikaal in herhaling, een nieuw concept zorgt steevast voor een frisse wind.

Tegenwoordig doet de band aan sequels. In 2010 verscheen met The Clans Will Rise Again de opvolger van klassieker Tunes Of War (1996). De Schotse Hooglanden werden in 2020 voor de derde aangedaan met Fields Of Blood. Dat concept is nu toch echt wel uitgemolken. Ik zit in ieder geval niet te wachten op nóg een album met doelzakken en teksten over ‘freedom’. Er zijn genoeg andere oude verhaallijnen om op terug te vallen. Dat heeft Grave Digger dan ook gedaan met het in 2022 verschenen Symbol Of Eternity, de opvolger van Knights Of The Cross uit 1998.

Het album vertelt opnieuw het verhaal van de kruistochten in de middeleeuwen. Het is me niet precies duidelijk wat het verschil is met het verhaal van Knights Of The Cross. Volgens mij gaan beide albums over een kruisvaarder die twijfelt aan zijn acties. Het is in ieder geval een prima excuus om tekstueel te strooien met religieuze en middeleeuwse termen. Muzikaal komen er weinig verrassingen voorbij. Elke gitaarriff is een variatie op iets wat eerder is gedaan, net als de refreinen. Daarnaast heeft het album net als altijd een intro, gevolgd door drie vlotte nummers, gevolgd door een trage song, waarna het patroon zich herhaalt.

Toch gaat het nooit vervelen. Grave Digger heeft iets aanstekelijks dat niet goed te verklaren is. Bovendien weet gitarist Alex Ritt altijd met interessante solopartijen te komen. Het instrumentale gedeelte van King Of The Kings is zelfs een waar huzarenstukje. Symbol Of Eternity is geen opzienbare Grave Digger-plaat, maar degelijk genoeg om van toegevoegde waarde te zijn. Mag ik aannemen dat het volgende album de opvolger van Excalibur (1999) gaat zijn?

1. The Siege Of Akkon
2. Battle Cry
3. Hell Is My Purgatory
4. King Of The Kings
5. Symbol Of Eternity
6. Saladin
7. Nights Of Jerusalem
8. Heart Of A Warrior
9. Grace Of God
10. Sky Of Swords
11. Holy Warfare
12. The Last Crusade

Reviewer: Rene
Toegevoegd: 16 januari 2023

Meer Grave Digger:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.