• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

KiaRa - Archangel
Label: Eigen Beheer

-

Hoewel we Anna Moiseeva al in de review van haar solodebuut Storyteller (2020) hebben voorgesteld, kan het geen kwaad om dat nogmaals te doen. De band waarin ze zingt, Imperial Age, is namelijk weliswaar een stuk populairder geworden in de afgelopen paar jaar, maar nog altijd niet bekend bij het grote publiek. Dit komt onder meer door het ontbreken van de steun van een label. De Russische formatie doet graag bijna alles zelf. Moiseeva, de beste van de drie vocalisten, doet op haar beurt ook graag veel zelf, en brengt nu onder de noemer KiaRa de opvolger van haar solodebuut uit.

Archangel is een flinke stap voorwaarts op het gebied van productie. Het is een wereld van verschil. Er zit veel meer diepte en power in het geluid. Vorige keer maakte Moiseeva nog gebruik van een drumcomputer. Nu heeft de band een echte drummer in de persoon van Max Talion, die officieel deel uitmaakt van de line-up. Daarnaast klinkt het geheel veel voller en grootser, met stevigere gitaarpartijen (We Are The Stardust), overtuigender toetsenspel en orkestraties. Bovendien is er meer ruimte voor de bas. En last but not least: de zang van Moiseeva staat goed in de mix. Mede daardoor kun je goed horen dat hier een zelfverzekerdere frontvrouw aan het werk is, die zich op technisch vlak heeft verbeterd en haar diversiteit laat gelden.

De composities zijn ditmaal veel spannender, zeker de eerste zes. Wat dat betreft heft Moiseeva knap schrijfwerk geleverd. Op Storyteller wordt over de hele lengte veelal een compacte standaardstructuur en vierkwartsmaat gehanteerd. Dat werkt overigens prima. Hope, het prima opgebouwde Last Goodbye en Heart Of Life komen wat meer in de buurt van het oude materiaal. Op Archangel zijn er voorafgaand aan dat trio meer wendingen binnen de sfeervolle nummers, waardoor meer luisterbeurten nodig zijn om de plaat op waarde in te schatten. Bovendien zijn vele draaiuren nodig om de tracks een plek in je hoofd te laten krijgen. Sommige composities lijken epics, maar Requiem For The Immortality duurt slechts vier minuten. Er gebeurt echter veel en je blijft dan ook dingen ontdekken.

Toch is het een lange zit. Zelfs al zou je de laatste vijf als bonustracks beschouwen, dan nog is deze nieuwe collectie van maar liefst zestien songs aan de lange kant. Van de vijf zijn er drie orkestrale versies en We Are The Stardust en Archangel staan er nog in het Russisch op.

Hoewel beide platen onmiskenbaar symfonische metal bevatten, verschillen ze flink van elkaar. Het matig geproduceerde debuut pakt sneller dan de nieuweling, die complexer, filmischer er spannender is. Bovendien bevat Archangel meer diepgang, is het album beter geproduceerd en hoor je een zelfverzekerde Moiseeva. De beste van de drie vocalisten van Imperial Age laat zich op het wat te lange Archangel van haar sterkste kant horen, zowel vocaal als compositorisch.

1. God Of War
2. By The Grace Of The Lord
3. Жена Князя (Prince's Wife)